Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NDCT Sam-kode ELI-00060 Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype LST
BRT 147,77 / 120 NRT 127 DW - Klstr. 63,5 / 61,5 / 45
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1821 Værft R. Pearson & Co.,Thome. Byg.by York / Thome Byg.land England
Dimension 115 x 22 x 6 feet. Maskine Dampmaskine 60 nHK, encylindret maskine fra Overton & Smith, Hull. + Skonnertrigning på 2 master. Ny maskine 1838 på 90 nHK fra Maudslay, Sons & Field, udtaget i 1844 til HERTHA.
TeknikMat. kravel af eg. 1 dæk. 2 master, Saloner for 50-60 pax.
Person-infoKaptajn Mathias Büring Low, 1824-1831. Kaptajn Kvartermester Bærentzen, Helsingør, 1833. Kaptajn Løjtnant Richard Aschlund, Helsingør, 1837-1844.
Reg.by København / Helsingør Reg.land Danmark Omdøbt fra KINGSTON (UK) Omdøbt til HYDRA
Rederi B. til rute Hull - Antwerpen for reder i Hull. Indfl. 1824-03-08 (skødedato) fra England til Kaptajn Mathias Büring Low og Grosserer P. Chr. Hagen / Frederik August Hagen, København, og næ. til PRINSESSE WILHELMINE. Rederi
før - efter
Solgt 1826-04-17 til Frd. Hagens to brødre Lauritz Terpager Hagen og Christian Frederik Hagen, København. Solgt 1833-11-25 til Øresunds Toldkammer, Helsingør. Anvendt til bugsering i Øresund. Solgt 1844-10-00 til Skibsværftsejer Jens Steffen Kaas, København, omb. til skonnert 3-m. og næ. til HYDRA.
ReferencerSR-bilag 1950:0484. SR-bilag 1951:0607. H&S registr.H&S K.1016 = H&S 1915:1016. H&S 1949:0013. H&S 1915:1133. H&S 1943:0229. H&S 1949:0012.
Bemærkninger(ELI) (L.A.Kbh.skipperl.mandt.rulle) 1824ff. Kan findes også med navnet fejlagtigt givet som KRONPRINDS WILHELM. Rutefart til Kiel og Lübeck, Øresundsfart. (Weber) (Familie-Journalen) 1941-07-09 stik farvelagt. Findes ikke i (Fred.) men i (Rosendahl1) p.25, der gengiver flere avisnotitser om driften 1843-1844. Omtalt i artikel: Blade af det ældste helsingørske Dampskibsselskabs Historie af Klem. (C.F. Holm: Bidrag til Sundtoldens Historie, 1855) p.181 Udueligt skib brugt til slæbeassistance i Øresund. (Pers.Ts. 4.rk.VI) p.16f: Om omrigning og farter (StD-3) p.345: Detaljer. (Kbh. skibsreg. 1817-1865) p.468: Do. (Kbhn. skibsprot. 1817-1865) p.479: Do. (Malling) Do. (Prior) p.170: Do. (Dampflåde 1842-66) Do. (Topsøe-J. 1) p.46: førernavn. (HCAndersen-Collin I) p.68 + 84: Rejste med skibet. (Jac. Holms arkiv) Maskineriflytning. (SR-bilag 1957:0607) Under HYDRA. (SR-bilag 1950:0484) Om bugsering i Øresund. (Aviser) Flere notitser i Helsingør Avis og Kjøbenhavnsposten og Dagen for 1834-1844: Flere kort. (Fred.) Ny måling indsat i postens felter herfor. (Fred.) Strandet 1870-03-00 i Mariager Fjord, rep. i Hobro. (Rosendahl-2) p.125: Detaljer. (MunchausIII) p.88f. (H&S 1949:0013) Pennetegning af skibet. (H&S 1915:1133) + (H&S 1949:0012) Samme stik af skib med farver. (H&S 1943:0229) Priser og rute, u.a. (MK) nr.IV, 1981, pp.188-196: Artikel om skibets historie skrevet af Holger Munchaus Petersen.
Tidligste år
 
1821 Seneste år
 
1844

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1821 - 1844 NDCT B. til rute Hull - Antwerpen for reder i Hull. Indfl. 1824-03-08 (skødedato) fra England til Kaptajn Mathias Büring Low og Grosserer P. Chr. Hagen / Frederik August Hagen, København, og næ. til PRINSESSE WILHELMINE.
1844 - 1877 HYDRA NDCT Solgt 1844-10-00 til Skibsværftsejer Jens Steffen Kaas, København, omb. til skonnert 3-m. og næ. til HYDRA.