ID-nummer | 8023 |
Skibsnavn | JULIUS THOMSEN |
Kend.bogstav. | NGSC / OYCD |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 1151 |
NRT | 627 |
DW | 700 + 200 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 1167440 |
Byg.nr. | 0183 |
Byg.år | 1927 |
Værft | Frederikshavn Værft & Tørdok A/S. Afløb 1927-07-20. Afleveret 1927-09-19. Bilbrev 1927-08-20. |
Byg.by | Frederikshavn |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 179,3 x 35,2 x 21,4 / 24,7 feet (kend.) Lgd.o.a. 189,9 feet. |
Maskine | Dampmaskine 555 iHK triple expansion type. |
Teknik | Fart 8 knob. 2 dæk. Awningdæk type. 2 master. 52 pax. |
Person-info | Besætning 30. Kaptajn Otto Nielsen, til 1957. Kaptajn S. Th. Sørensen, 1957-1960. Kaptajn M. Froulund, 1961. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Kryolith-, Mine- og Handelsselskabet A/S, København. |
Rederi før - efter | Overt. 1940-04-09 af Ministry of War Transport, London. Lå sidst i april 1940 i Kirkwall. Tilbagelev. 1945. Fra 1946 langtidschartret til KGH. Solgt 1957-04-00 A. til KGH, København. Oplagt 1961. Solgt 1962-04-00 (KGH anfører salgsdato til 1962-12-13) til oph. på Masnedø hos Paul Bergsøe. |
Referencer | KGH. ORG-N. FRH R-01. Fartøj BYG K-07. FEN-07-0963. Årbog 1999-04. U2. |
H&S registr. | H&S 1975:0004. H&S 1996:1308. SR-foto. H&S 1991:0249. |
Bemærkninger | (H&S 1975:0004 = BYG K-07) Tegning III Kl. aptering. (H&S 1996:1308 = FRH R-01) Tre dæksplaner på tegning. (Fred.) (KGH-oplysningsmappe) Bygget til kulfyring efter WW2 ændret til oliefyret. Ofte kaldet JUTHO. Sejlede under hele WW2 på Grønland fra allierede havne. (BOG) Årbog 1999 p.98, 115: WW2 historie. (H&S 1991:0249) Dokumenter om evt. forlængelse 1939. (Tortzen1-3) Krigshistorie 3:5. |
Tidligste år | 1927 |
Seneste år | 1962 |