Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NCKL Sam-kode SAM-0501 Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1632,05 / 1755,61 NRT 1190,14 / 1097,78 DW 2263 + 257 Klstr. -
BT - NT - IMO 5600129 Byg.nr. 0020
Byg.år 1890 Værft Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afleveret 1890-07-18. Bilbrev 1890-07-12. Byg.by Helsingør Byg.land Danmark
Dimension 250,0 x 34,2 x 16,2 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 175 nHK, 650 iHK, værftets triple expansion type maskine.
TeknikFart 10,75 knob, 2 dæk, welldæk type, 2 master, elliptisk spejl, glat lodret stævn.
Person-infoKaptajn H.C. Clemmensen, 1917 indtil forliset.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra FREDERICIA Omdøbt til -
Rederi Solgt 1916-07-05 R. til Aarhus Oliefabrik A/S, Århus og 1916-11-24 R. næ. til ODENSE. Rederi
før - efter
Forlist 1917-05-05 i Nordsøen efter beskydning med granater fra tysk ubåd, UC-77.
ReferencerFartøj BYG-03. F1. KOP-5. H&S registr.H&S 1996:1253. H&S 1996:3020.
Bemærkninger(H&S 1996:1253) Ladeplan - kapacitetsplan fra værftet. (H&S 1996:3020) HSM-karton: Specifikationshæfte. Kapacitetsplan. (Fred.) Ny måling 1894 og 1902 og 1916 nævnt i Fred. Forlist 1917-05-05 i Nordsøen ud for Abb's Head af tysk ubåd. 2 mand omkommet. (Flg. 1917) (Mir.) Beskudt fra UC-77 på position 55-56 N og 002-08 W, og senere grundsat. (Krigsforlis 1914-1918) nr.139. Beæstningen bjærget i egne både til land. 2 personer omkom, 1 ved beskydning og en ved drukning.
Tidligste år
 
1916 Seneste år
 
1917

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1890 - 1913 NORDVEST (I) NCKL B. til Norden D/S A/S, København.
1913 - 1916 FREDERICIA NCKL Solgt 1913-09-02 R. til Nord-Østersø Rederiet A/S, København og næ. til FREDERICIA.
1916 - 1917 NCKL Solgt 1916-07-05 R. til Aarhus Oliefabrik A/S, Århus og 1916-11-24 R. næ. til ODENSE.