Detaljerede oplysninger om skibet: |
ID-nummer | 6568 | Skibsnavn | GERDA | ||||
Kend.bogstav. | NWTJ / OYLU | Sam-kode | KSB-10148 | Rig-Maskine | Sletskonnert 4-m. / SMH | Brugstype | LST |
BRT | 343 / 338 / 333 | NRT | 291 / 294 / 299 | DW | 540 | Klstr. | - |
BT | - | NT | - | IMO | 5604643 | Byg.nr. | - |
Byg.år | 1919 | Værft | Frederikssund Skibsværft. Reg.nr. E-173 + F-210. | Byg.by | Frederikssund | Byg.land | Danmark |
Dimension | 136,3 x 29,3 x 12,7 feet (kend) | Maskine | Sejl. Slettopskonnertrigning. + Diesel 136 iHK Tuxham. Motor udtaget i en periode. Igen i 1935 instal.225 HK motor. | ||||
Teknik | Mat. kravel af eg og bøg, 1 dæk, 4 master. | ||||||
Person-info | Kaptajn Martin Sørensen (AES's far) fra Finland 1935 og første rejse til Flensborg og v. til Gotland. Kaptajn P. Andersen, 1945, omkom ved forliset. | ||||||
Reg.by | Marstal / Lemvig | Reg.land | Danmark | Omdøbt fra | - | Omdøbt til | GERDA (Fin.) og igen indfl. til Dk. |
Rederi | B. til Det baltiske Rederi-A/S, København. Solgt 1921 til Rederi R.H. Østermann, Marstal. Flere redere inden 1928 Rederi A/B Gerda, Viborg, Finland ved Elizur Holm. Indfl. 1935-05-00 fra Finland til Rederi-A/S Gerda ved A.E. Sørensen = AES., Svendborg. | Rederi før - efter | Solgt 1944 til Hardsyssel A/S, Lemvig. Forlist 1945-02-28 i Kattegat ved minesprængning. | ||||
Referencer | KSB-09-0214. H2. F2. ORG-N. | H&S registr. | H&S 1996:1227. | ||||
Bemærkninger | (H&S 1996:1227 = KSB-09-0214) KSB salgsdokument fra 1935-05-00. Omb. 1936 til sejlskib med hjælpemotor. Minesprængt 1945-02-28 ved Anholt og forlist. Alle omkom. (Krigsforlis) nr.577. (Søulyk.) 1945 nr.127. Forlisposition 56.50'1 N og 011.23'6 E. Ved forliset omkom 8 mand. (Mir.) (BogID3498) p.21 + 31 Foto af skib med alle sejl sat. (BogID3500) p.43: Foto af skibet på byggebedding med isatte master. Det sidste danske træbyggede 4-m. motorskonnert. (ID=93) p.66: S/h foto af skib set fra agter med fuld sejlføring. (AES-bogen 1959) p.67f: Noter om skibet + foto af skibet med fuld sejlføring (2 stk.). AES's far Martin Sørensen, da 72 år, hentede skibet i Finland og tog den første rejse med tømmer til Flensborg og derfra til Gotland og blev der afløst af yngre kaptajn. Ved forliset 1945 omkom hele besætning på 8 personer inkl. AES-kaptajn P. Andersen. (Flg.) 1920: Data. (ID=3486) p.228: Data. S/h foto af skibet i søen set agtenfra med fuld sejlføring. | ||||||
Tidligste år | 1919 | Seneste år | 1945 |
Der blev ikke fundet andre skibe med samkode = KSB-10148