ID-nummer | 6242 |
Skibsnavn | HERMOD (I) |
Kend.bogstav. | - |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib / hjulskib |
Brugstype | PA / LST |
BRT | 280 |
NRT | 164 |
DW | 52 |
Klstr. | 82 |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0001 (mask.) |
Byg.år | 1855 |
Værft | Bygmester Søren Peter Bech, Rønne, skroget, afløb 1855-05-02. Udrustning hos Baumgarten & Burmeister (B&W). Afleveret 1855-09-15. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 160 x 21-10 x 6-6 fod (L.pp.). 160-8,75 x 21-10,75 x 11-10,25 fod (Hovedd.) |
Maskine | Dampmaskine, B&W første maskine, 120 nHK fra 2 oscillerende cylindre, 2 kedler, 12 skovle per hjul. Leveret 1855-09-16. |
Teknik | Mat. træ. 1 dæk, 2 master rigget med gaffelsejl. Løbebro mellem hjulkasser. |
Person-info | - |
Reg.by | Korsør / København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Indenrigsministeriet, Generalpostdirektoratet, København, for ruten Korsør - Nyborg, Kiel, Århus. |
Rederi før - efter | Auktion 1864-08-16. Derefter blev maskinen taget ud og overført til HERMOD (II) (ID=10365). |
Referencer | P&T. REF-16-1429. Årbog 1945-01. Årbog 1949-05. FEN-02-0224. ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (REF-16-1429) B&Ws første dampmaskine indsat i hjulskib bygget i Rønne; historie og detaljer i manuskriptark fra B&W-museet i REF-16-1429. (BOG) Årbog 1945 p.8: Model på H&S. + Årbog 1949 p.117: Model på H&S. (Prior) (JM) Kåre Lauring i Københavns Havn og B&W-Bladet december 1944, side 4 skriver, at skibet blev søsat fra Engelskmandens Plads i København. Maskinen udtaget og anvendt i næste HERMOD fra 1864 (ID=10365). (FEN-02-0224) Data og kommentarer fra B&W Museet som ms. (ID3484) p.109: Data og kilder. S/h foto af skibet i Københavns havn set mod stb. side. (Mercantil-Calender 1858) Korsør. (Fred. P&T). (Fred.sejl.) p.453. (Fred.) p.557 H: Data. (Dragoer) p.155: Data. S/h foto af skibsportræt af skibet i søen med fuld sejlføring set mod stb. side. Tegning af Peter Foss. (Fred.) p.453 D-K sejlskibe: Data for skibet som bark. |
Tidligste år | 1854 |
Seneste år | 1864 |