Detaljerede oplysninger om skibet: |
ID-nummer | 5692 | Skibsnavn | VERA | ||||
Kend.bogstav. | NLMJ | Sam-kode | KSB-07893 | Rig-Maskine | Skonnert 3-m. / Bramsejlsskonnert 3-m. | Brugstype | LST |
BRT | 224,54 / 225 | NRT | 198,40 | DW | - | Klstr. | - |
BT | - | NT | - | IMO | - | Byg.nr. | 0030 |
Byg.år | 1901 | Værft | Skibsbygmester Jens Phillip Jørgensen, Saugskær. | Byg.by | Thurø, Svendborg | Byg.land | Danmark |
Dimension | 109,5 x 25,8 x 11,5 fod (hovedd.) 112,2 x 26,6 x 11,8 feet (kend.) | Maskine | Sejl. Bramsejlsskonnertrigning 3-m. | ||||
Teknik | Mat. kravel af eg, 1 dæk, 3 master. | ||||||
Person-info | Kaptajn L.C. Jensen, 1901. Besætning 6 mand. Kaptajn M. Emil Jensen, Thurø, 1914. Kaptajn R. Hansen, 1923. Kaptajn Laurits Larsen, Troense, 1923-. Kaptajn A.P. Pedersen, Svendborg, Skibets sidste kaptajn. | ||||||
Reg.by | Svendborg | Reg.land | Danmark | Omdøbt fra | - | Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Partrederiet Tremastet Skonnert Vera, Svendborg, ved skibsbygmester Jens Phillip Jørgensen, Thurø. | Rederi før - efter | Forlist 1935-11-26 ved Kotka under snestorm strandet og slået til vrag. | ||||
Referencer | KSB-05-0004. Årbog 1966-09. ORG-N. | H&S registr. | H&S 1996:1225. | ||||
Bemærkninger | (H&S 1996:1225 = KSB-04-0004) KSB-kartotekskort med flere oplysninger. (BOG) Årbog 1966 p.123-142: historien om dens liv. Oversejlet 1923-07-00 af dampskib ved Goodwin fyrskib. Strandet 1931-06-06 ved Dwinafloden indsejlingen til Riga. Kollision 1934-07-15 ved Darsserort med tyske DIDDE af Hamburg. Forlist 1935-11-26 på Finske Kyst ved Kotka. Besætning bjærget. (Flg.) 1901. (ID=3486) p.342: Dette var sidste rene sejlskib uden maskinkraft fra Svendborgsundområdet. (StD-1) p.415. /StD-2) pp.27 + 57f + 183 med illustrationer. (StD-3) p.399. (ID=491) p.252. (ID=93) p.65: S/h foto af skib uden sejlføring i Aberdeen. | ||||||
Tidligste år | 1901 | Seneste år | 1935 |
Der blev ikke fundet andre skibe med samkode = KSB-07893