Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NSJH Sam-kode KSB-05278 Rig-Maskine Skonnert 3-m. / barkentine Brugstype LST
BRT 225,04 / 217,31 NRT 196 / 191,14 DW - Klstr. -
BT - NT - IMO - Byg.nr. 0034
Byg.år 1880 Værft Skibsbygmester S. Ring Andersen. Bilbrev 1880-05-03. Byg.by Svendborg Byg.land Danmark
Dimension 111,5 x 22,7 x 10,9 fod (hovedd.) 114,8 x 23,4 x 11,2 feet. Maskine Sejl. Skonnertrigning eller barkentinerigning 3-m. Nedrigget 1917 til bramsejlsskonnert.
TeknikMat. kravel af eg. 1 dæk, 3 master. Fladt spejl, mandlig galion.
Person-infoKaptajn N.W. Kaas, Thurø. Kaptajn J.M. Rasmussen, Thurø, 1893. Kaptajn H.V. Hansen, omkom i storm 1898. Kaptajn J. Hoffmann, fra 1898-1905. Kaptajn Kristen Hansen Groth, 1918-04-19 til forliset.
Reg.by Thurø, Svendborg Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Partrederi på Thurø med kaptajn Niels Wilhelm Kaas. Kaas for 5/12 og som BR. og stadig 1893. Rederi
før - efter
BR. 1905 hos kaptajn J.M. Hansen, Thurø. Forlist 1918-09-19 på rejse fra Cadiz til Thorshavn ved beskydning fra tysk ubåd.
ReferencerKSB-04-0004. F1. ORG-N. H&S registr.H&S 1996:1225. SR-foto 1947:1092.
Bemærkninger(H&S 1996:1225 = KSB-04-0004) KSB-kartotekskort med flere oplysninger. (Fred.) p.46. Omb. 1892-02-26 jf. nyt målingscertifikat med 217,5 BRT og 196 NRT. (SR-foto 1947:1092) Foto af galionsfigur. (JM) Svendborg Museum har oliemaleri af C. Damm, 1916, med motiv ERIK, da den bjærger nødstedt besætning fra norsk skonnertbrig TANGEN af Holmestrand 1916-01-14. (Foto af maleriet i Skrifter bind 14 fra Svendborg Museum, 1985). (Krigsforlis 1914-1918) nr.256. Forlisposition ca. 38.03 N og 010.17 W. Den tyske ubåd beskød skibet, der blev havareret men holdt sig flydende og besætningen returnerede efter tilladelse tils kibet og udførte reparationer, men skibet var synkende og 1918-09-22 på position 36.54 N og 008.12 W. Mandskabet gik i båden og blev samme aften optaget af spansk S/S CASTILLA og landsat i Cadiz 1918-09-23. (ID3498) p.13: Foto af skibet i flydedok i Svendborg, 1903. (ID=93) p.46: Beretning om lang rejse på 128 dage fra England til Oslo. (ID=3486) p.207: Data. Beskydningen 1917 var en fejl. Skibet førte ikke kontrabande, men ubåden skød først og spurgte bagefter, hvor skibet var så medtaget, at det ikke kunne bjærges. Besætningen blev optaget af spansk dampskib bjærget og landsat i Cadiz.
Tidligste år
 
1880 Seneste år
 
1918

Der blev ikke fundet andre skibe med samkode = KSB-05278