ID-nummer | 3587 |
Skibsnavn | VALDEMAR |
Kend.bogstav. | HBPN / NMWB |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 681,20 |
NRT | 528,0 |
DW | 731 + 124 |
Klstr. | 251,5 |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5610961 |
Byg.nr. | 0080 |
Byg.år | 1866 |
Værft | Andrew Leslie & Co. Afløb 1866-11-23. Afleveret 1866-12-31. Bilbrev 1866-12-31. |
Byg.by | Hebburn / Newcastle |
Byg.land | England |
Dimension | 203,3 x 26,7 x 14,4 fod (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 90 nHK, 340-360 iHK fra 2 stk. 2-cyl. compoundmaskiner fra værftet eller Thompson, Boyd & Co. Omb. til høj- og lavtryksmaskiner i 1875. + Skonnertrigning. |
Teknik | Fart 8,5 - 9 knob. Mat. klink af jern, 7 afdelinger, 1 dæk + partielt mellemdæk, 5 luger. 5 pax i kahyt. |
Person-info | Kaptajn Thomas Andreas Juhl, Flensborg. Kaptajn Jens Frederiksen, København. Yderligere fem kaptajner nævnt. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | Kontraheret af C.P.A. Koch for The Anglo-Danish Steamship Co., København, hjs. London. Overtaget 1867-01-01 af DFDS. Skødedato 1867-02-15. |
Rederi før - efter | Omb. 1875-05-04. Omb. 1877-04-07 hos B&W og igen 1882-11-22. Forlist 1908-11-27 ved Onglasskæret, Jæderen. Slettet 1909-01-11 R. fra registeret. |
Referencer | ORG-N. SR-bilag 1951:0607. Årbog 1944-03. Årbog 1954-09. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | Optræder i årbog 1944 p.91. + Årbog 1954 p.133. (Prior) Flere mål, kildeliste. Målebrev 1867-02-26 fra København på 251,5 kls. Omb. 1877 på Refshaleøen med tilbygning af hytte på halvdækket. (Fred.) p.22 V: Data. Omb. 1875-05-04 til 815 BRT, 589 NRT, 860 DWt, maskinen ombygget til høj- og lavtryk. Omb. 1877-04-07 hos B&W til 818 BRT, 592 NRT, 860 DWt. Omb. s.s. 1882-11-22 til 821 BRT, 578 NRT. Forlist 1908-11-27 på rejse fra Kristiansand til Stavanger ved stranding på Onglasskæret ved Jæderen pga. navigationsfejl, som kaptajn og styrmand dømtes for. (Flg.) 1907 har andre mål. (Mir.) (ID3484) p.152: Data og kilder. Byggenr. fejlagtigt opgivet som 89 i kilden. |
Tidligste år | 1866 |
Seneste år | 1909 |