ID-nummer | 3166 |
Skibsnavn | RIGERNES ØNSKE (I) |
Kend.bogstav. | - |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Fregatskib |
Brugstype | LST |
BRT | - |
NRT | - |
DW | - |
Klstr. | 119 / 135 |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0016 |
Byg.år | 1745 |
Værft | Andreas Bjørns Værft. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | Dimensioner ikke fremfundet. |
Maskine | Sejl. Fregatskibsrigning. |
Teknik | Mat. kravel af træ. 1 dæk? 3 master. |
Person-info | Kaptajn Boye Simonsen, 1749-1752 (KGH). Kaptajn Didrik Bagge, 1748. Kaptajn Peder Anders Simonsen, 1767. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | Købt 1748 til Det Almindelige Handelskompagni, København. Chartret 1752 til Asiatisk Kompagni, København (Sveistrup 1943) p.29. |
Rederi før - efter | - |
Referencer | ORG-N. SR-bilag 1950:1103. Årbog 1962-04. Årbog 1968-02. KGH. |
H&S registr. | H&S 1973:0697. |
Bemærkninger | (SR-bilag 1950:1103) Skibet mødte uvejr i Kattegat, mistede ankre og drev, mødte is, men klarede sig. (Klem-1) p.58: Kom til undsætning for det forliste CRON PRINSESSEN AF DANMARK i Mossel Bay 1753. P.103: Detaljer om bygningen. P.150 + 152: om nordlige fart. (BOG) Årbog 1968 p.35. Om mulige ejerforhold. Gik efter 1767 igen til Riga. (Sveistrup 1943) p.25 + 29: Om farten 1750. Udtaget af hvalfangstfarten 1752 og chartret til Asiatisk Kompagni. I 1755 til Malta og til 1763 mange Middelhavspladser, indtil krigen var slut. (KGH-oplysningsmappe) Antages at være samme skib som omtalt i kilden i fart på Grønland 1749-1752. (BOG) Årbog 1962 p.124-126. (H&S 1973:0697) Skibsliste KGH. Fragtet i en periode til KGH. |
Tidligste år | 1745 |
Seneste år | 1767> |