ID-nummer | 17450 |
Skibsnavn | LEILA CHRIS |
Kend.bogstav. | OXOV |
Sam-kode | SAM-0330 |
Rig-Maskine | Motorskib |
Brugstype | LST |
BRT | 211 |
NRT | 98 |
DW | 270 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 8826034 |
Byg.nr. | 0133 |
Byg.år | 1933 |
Værft | Gebr. Sanders. Afleveret 1933-05-00. Reg.nr. D-730. |
Byg.by | Delfzijl |
Byg.land | Holland |
Dimension | 113,6 x 21,5 x 8,0 feet og 107,9 x 21,3 x 7,8 feet (LR.). Fra 1950 var dimensionerne 33,75 x 6,52 x 2,31 meter |
Maskine | Diesel 114 iHK 4-cyl. 2SA Brons motor, senere 144 iHK 6-cyl. 4SA Albil motor fra Kristinehamn. Fra 1950 en 120 iHK motor. |
Teknik | Fragtskib, 1 dæk, maskine og aptering agter. |
Person-info | - |
Reg.by | Marstal |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | GLOBE (Sv.) ex SUNDIA (Sv.) ex ALK (Hol.) ex GLOBE (Hol.) ex ALK (Hol.) |
Omdøbt til | BIRTE HALSKOV |
Rederi | B. til H. Oorburg, Groningen, som ALK og igen fra 1937. Solgt 1933 til Joh. Beck, Groningen, og næ. til GLOBE. Efter genopbygningen 1950 ejet af M.H. Wiren, Kalmar, og indfl. 1959-08-26 R. til Kaptajn Mads Berg Christensen, Marstal, og næ. til LEILA CHRIS |
Rederi før - efter | Forlist 1960-02-20 på rejse fra Åhus til Lübeck, da skibet sprang læk ved Nedjan. Sunket straks efter ca. 1 sm fra Simrishamn. Vraget hævet 1960-05-00 og genopbygget af Søassuranceforeningen Ærø og oplagt i Marstal. Solgt 1960-08-29 R. til Kaptajn Svend Aage Gudmandsen, Hundested, og næ. 1960-10-19 R. til BIRTE HALSKOV (OXOV Reg.nr. H-294). |
Referencer | ORG-0. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Fred.) p.180: Kolliderede 1948-11-22 på rejse fra Amsterdam til Helsinki med svensk M/skonnert LISA i Kalmarsund S for Jungfrun. Vraget af ALK blev hævet 1950 og genopbygget og overtaget af Martin H. Wiren, Kalmar, og næ. til SUNDIA (SGIL Reg.nr. 9495). (Fred.) p.121 I. (Flg.) |
Tidligste år | 1933 |
Seneste år | 1960 |