ID-nummer | 14566 |
Skibsnavn | NOONA DAN |
Kend.bogstav. | OZEW |
Sam-kode | SAM-1357 |
Rig-Maskine | Galease / skonnert / SMH |
Brugstype | LST |
BRT | 96,67 |
NRT | 66,47 |
DW | 145 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0166 |
Byg.år | 1939 |
Værft | Skibsbygmester Johannes Ring Andersen. Afleveret 1939-11-03. Bilbrev 1939-10-21. Reg.nr. E-378. |
Byg.by | Svendborg |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 89,0 x 23,1 x 6,6 feet (kend.) Dybg. 3,250 meter. |
Maskine | Sejl. Galeaserigning, senere skonnertrigning. + Diesel 159 iHK Vølund motor. |
Teknik | Fart 8 knob. Mat. kravel af eg og bøg, 1 dæk, 2 master. |
Person-info | - |
Reg.by | Esbjerg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | HAVET |
Omdøbt til | SEUTE DEERN (Ty.) |
Rederi | Solgt 1956-12-18, skødedato, Reg. 1957-02-07, til Rederiet Ocean A/S = JL., København, og næ. til NOONA DAN. |
Rederi før - efter | Solgt 1963-04-04 R. til Deutsches Schulschiff-Verein & Stiftung Pamir und Passat, Hamburg, og næ. til SEUTE DEERN (DDGU), hjs. Oldenburg. Omb. til skoleskib. |
Referencer | KOP-1. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Fred.) p.254. (Fred.JL) nr.162. Ved overgangen til JL blev skibet 1957 ombygget til at føre ekspeditioner i grønlandske farvande med ny 159 iHK 3-cyl. 2SA type 343VO Alpha-Diesel motor og 1961 målt til 101,67 BRT og 45,35 NRT. (JM) Skibet forblev i Deutsche Schulschiff-Verein til 1967, hvorefter det sejlede for Norddeutscher Lloyd til 1969-12-31, hvor Tysklands navigatøruddannelse ikke længere krævede sejlskibstid. Det blev oplagt i Bremerhaven. Fra 1972 overgik skibet til primært at sejle med fritidssejlere. (ID=3486) p.239: Data. |
Tidligste år | 1956 |
Seneste år | 2017> |