ID-nummer | 13862 |
Skibsnavn | TUBORG (II) |
Kend.bogstav. | NTDK |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 2056 |
NRT | 1217 |
DW | 3135 + 215 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5603972 |
Byg.nr. | 0475 |
Byg.år | 1915 |
Værft | Scheepswerf Jab Smit Czn. Bilbrev 1915-02-22. Afløb 1915-01-14. Afleveret 1915-03-10. |
Byg.by | Ablasserdam |
Byg.land | Holland |
Dimension | 283,4 x 42,1 x 18,3 / 21,7 feet (kend.). |
Maskine | Dampmaskine 172 nHK, 1065 iHK, triple expansion type fra K.M. de Schelde, Vlissingen. 2 kedler. |
Teknik | Fart 9,5 knob. Mat. stål, 2 dæk, welldæk type med forlænget brohus, 2 master. |
Person-info | Kaptajn H. Winther, 1917 til forliset. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til D/S af 1896 A/S ved C.K. Hansen, København. |
Rederi før - efter | Forlist 1917-01-10 på rejse fra Sunderland til Lissabon med kul. Sænket i Kanalen ca. 30 sm fra engelsk kyst med bomber anbragt i skibet af mandskab fra tysk ubåd UB-37. |
Referencer | F1. ORG-N. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Fred.) p.551. (Mir.) (Krigsforlis 1914-1918) nr.90. Forlisposition 49.38 N og 004.45 W. Ved forliset gik mandskabet i bådene, og på grund af stærk modvind ind mod den engelske kyst blev begge både trukket af ubåden i omkring 7 timer i retning SSW, indtil de nåede skibsruten ud for Ushant. Her blev de optaget af den norske S/S CUBA af Porsgrund, der havde fået passage af ubåden mod at optage de danske skibbrudne. |
Tidligste år | 1915 |
Seneste år | 1917 |