ID-nummer | 12494 |
Skibsnavn | OREGON (II) |
Kend.bogstav. | OXNL |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 7170 |
NRT | 5179 |
DW | 10665 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 2243515 |
Byg.nr. | 0193 |
Byg.år | 1943 |
Værft | California Shipbuilding Corp. Afløb 1943-05-23. Afleveret 1943-06-06. |
Byg.by | Los Angeles |
Byg.land | USA |
Dimension | 422,8 x 57,0 x 34,7 / 38,3 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 3000 iHK, triple expansion type fra Joshua Hendy Ironworks, Sunnyvale. |
Teknik | Fart 11 knob. 2 dæk, lukket shelterdæk type, med et 3. mellemdæk i forskibet. 3 master, 5 lastrum, 5 luger. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | CLARENCE DARROW (US) |
Omdøbt til | WHITE CROSS (Lib.) |
Rederi | B. til US Maritime Commission, War Shipping Administration, som CLARENCE DARROW. Indfl. 1947-04-17, skødedato, 1947-11-10 R. til DFDS, København, og næ. til OREGON. Havareret 1948-11-03 i Nordsøen ved minesprængning. |
Rederi før - efter | Solgt 1959-11-07 R. til White Cross Maritime Ltd., Monrovia, og næ. til WHITE CROSS (5MCI). Solgt 1960 til United White Shipping Co. Ltd., Monrovia, uden næ. Solgt 1964 til Century Shipping Lines Inc., Manila, og næ. til DON RAMON. Næ. 1965 til SAFE PHILIPPINE ANCHORAGE. Oph. 1968-11-26 i Kaohsiung hos Keun Hwa Iron Steel Works. |
Referencer | ORG-N. U2. B2. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Fred.) p.218. (Mir.) (Krigsforlis) nr.711. (Søulyk.) 1948 nr.344. Minesprængt under forskibet. Med egne pumper og rep. blev skibet flydende og fortsatte til Emden. |
Tidligste år | 1943 |
Seneste år | 1968 |