ID-nummer | 11952 |
Skibsnavn | JOMFRU CATHRINE / JOMFRU CATRINE / JOMFRU CATHARINA |
Kend.bogstav. | - |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Brig |
Brugstype | LST |
BRT | 193 |
NRT | - |
DW | - |
Klstr. | 64,5 |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | - |
Byg.år | 1779 |
Værft | Bodenhoffs (?) |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | Dimensioner ikke fremfundet. |
Maskine | Sejl. Brigrigning. |
Teknik | Mat. kravel af træ. 1 dæk, 2 master. |
Person-info | Kaptajn Andreas Simonsen, 1794-1795. Kaptajn Riwert / Ricwerts Boyesen, 1797-1801. Kaptajn Jeppe M. Holm, 1802-1806. Kaptajn Hans P. Lindberg, 1807. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | Ejer Andreas Bodenhoff junr. og fra 1796 hans enke som bobestyrer. Solgt 1797-01-01, overtagelsesdato, til Grønlandske Handel = KGH., København. Skibet var inden KGHs køb beskæftiget i Grønlandstrafikken. |
Rederi før - efter | Opbragt 1807-09-02 af engelske DEFENCE. Prisedømt. |
Referencer | KGH. ORG-N. SR-bilag 1949:1837D. |
H&S registr. | H&S 1973:0697. |
Bemærkninger | (KGH-noter). Blev opbragt af englænderne 1807 ved returneringen fra Grønland (Grønland) 1957 p.311. (KGH-Oplysningsmappe) (Bobé) p.137: Opgik 1794, 1795 til Grønland og 1798 til Umanak. I 1799 til Julianhåb. I 1800-10-04 ankom det til Umanak, hvor det overvintrede. Også i 1802 de følgende år gik skibet op til forsk. pladser. Efter sin hjemrejse fra Holsteinsborg 1807 blev det kapret af englænderne under Skagen. (Bobé) p.138ff nævner, at skibet i 1802 havde ændret navn til SÆLHUNDEN og solgt 1803 som usødygtigt, hvilket ikke er set i andre kilder. (H&S 1973:0697) Skisliste. (Tving) p.45 + 60: Data. |
Tidligste år | 1794 |
Seneste år | 1807 |