ID-nummer | 11709 |
Skibsnavn | OCTA |
Kend.bogstav. | NVLF |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 354,30 |
NRT | 221,58 |
DW | 360 + kul |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5609070 |
Byg.nr. | 0074 |
Byg.år | 1885 |
Værft | Flensburger Schiffsbau Gesellschaft. Afløb 1885-01-16. Afleveret 1885-03-02. Bilbrev 1885-02-27. |
Byg.by | Flensborg |
Byg.land | Tyskland |
Dimension | 131,2 x 21,2 x 10,8 / 17,1 fod (kend.) Maskine 25,9 fod. Lgd.o.a. 138,6 fod. |
Maskine | Dampmaskine 40 nHK, 190 iHK, 2-cyl. compound af værftets type. |
Teknik | Fart 8,5 knob. Mat. Klink af jern. 1 dæk og 1 awningdæk. 2 master, elliptisk spejl. |
Person-info | - |
Reg.by | Århus / Ålborg, Odense |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Det jydsk-engelske D/S A/S, Århus. |
Rederi før - efter | Overgået 1898-03-17 R. til Det jydske D/S A/S, Randers. Solgt 1900-05-28 R. til DFDS, hjs. Århus, fra 1901-05-24 i Ålborg, fra 1909-02-23 i Odense. Forlist 1910-09-01 ud for Korsør efter kollision med RIBERHUUS. |
Referencer | ORG-N. Årbog 1948-11. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (Fred.) (Mir.) (JM) (Hver 8 Dag Sept. 1910) Forlist 1910-09-01 på rejse fra Korsør til Kiel ud for Korsør efter kollision med RIBERHUUS (ID=11710). OCTA sank i løbet af få minutter, så kun master og brodækket stod over vandet. I lasten var levende kreaturer, heraf omkom 84, mens 1 tyr svømmede i land og to blev fisket op af fiskere. (BOG) Årbog 1948 p.152. |
Tidligste år | 1885 |
Seneste år | 1910 |