Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. OXZB Sam-kode SAM-0957 Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1872 NRT 1159 DW 2480 + 270 Klstr. -
BT - NT - IMO 1089791 Byg.nr. 0291
Byg.år 1884 Værft James Laing. Afløb 1884-03-29. Afleveret 1894-04-00. Byg.by Sunderland Byg.land England
Dimension 270,3 x 36,5 x 20,8 / 23,2 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 173 nHK, 600 iHK 2-cyl. compoundmaskine fra Georg Clark, Sunderland.
Teknik2 dæk, welldæk type.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra HADSUND Omdøbt til -
Rederi Solgt 1935-11-05 A. til Ove Skou D/S A/S, København, og næ. til JYTTE. Rederi
før - efter
Forlist 1939-12-19 i Nordsøen efter minesprængning 18 sm E for Souter Point på rejse fra Immingham til Göteborg.
ReferencerÅrbog 1996-09. Årbog 2007-03. FEN-09-1167. F2. KOP-2. H&S registr.SR-foto.
Bemærkninger(Fred.) (JM) Forlist 1939-12-19 på rejse fra Immingham til Göteborg med kul. Minesprængt 18 sm E for Souter Point ved Tyneflodens munding. 10 mand omkom, 8 bjærget af S/S AVANCE af Kbh. (BOG) Årbog 1996 p.138 + Årbog 2007 p.13, 17, 22. (Mir.) (Tortzen2) p.430: Forlisposition. (Krigsforlis) nr.8.
Tidligste år
 
1935 Seneste år
 
1939

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1916 - 1924 ØSTEN NTWH / OXZB B. til Morrison Shipping CO., North Shields, som BEN LEDI, senere ejer Vaglano Brothers, Cephalonia, og næ. til DEMETRIOS, fra 1908 ejer P. Ambatielos, Piræus, og fra 1911 G. Vergottis, Piræus. Fra 1915 Otto Dalman, Göteborg, og næ. til EAST.
1924 - 1935 HADSUND NTWH / OXZB Registreret 1916-07-01 A. til Nordisk Fjerfabrik A/S, København, og næ. til ØSTEN. Solgt 1916-09-09 A. til Rollo D/S, København, uden næ. Næ. 1924-05-22 A. til HADSUND.
1935 - 1939 OXZB Solgt 1935-11-05 A. til Ove Skou D/S A/S, København, og næ. til JYTTE.