Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NFDQ / OYKA Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 1807 NRT 1071 DW 2995 + 205 Klstr. -
BT - NT - IMO 1167448 Byg.nr. 0021
Byg.år 1923 Værft Aalborg Skibsværft A/S. Afløb 1923-09-15. Afleveret 1923-11-24. Byg.by Ålborg Byg.land Danmark
Dimension 276,8 x 42,1 x 17,8 / 21,1 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 1050 iHK, triple expansion maskine fra Frichs, Århus.
TeknikFart 9,5 knob. 1 dæk. 2 master. 4 lastrum, 4 luger.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Vendila D/S A/S, København. Rederi
før - efter
Overtaget 1940-04-00 af Miistry of War Transport, London. Fik management gennem Lambert bros., London. Lå sidst i april 1940 i Methil. Forlist 1943-12-02 i Bari havn efter luftangreb af tyske fly.
ReferencerFEN-08-1141. U2. F2. Årbog 1997-05. Årbog 1999-04. H&S registr.SR-foto.
Bemærkninger(Fred.) Forlist 1943-12-02 i Bari Havn, Italiens østkyst efter tysk luftangreb, sprængstykker fra eksploderende naboskib med ammunition ramte LARS KRUSE, der brød i brand; ladningen var flyverbenzin. 18 mand omkom, heraf 10 danske. Dødsfaldene skyldtes delvis eksponering af krigsgas fra nærliggende skib. Tilfældene er beskrevet i bogen Henrik Krüger "Sømænd i helvede", 2009. (BOG) Årbog 1997 p.50 + Årbog 1999 p.114, 124. (Tortzen1-3) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.449. (Søulyk.) 1946 nr.76-II.
Tidligste år
 
1923 Seneste år
 
1943
Reference : Foto af LARS KRUSE (II)