ID-nummer | 10522 |
Skibsnavn | RØSNÆS |
Kend.bogstav. | OUZQ |
Sam-kode | SAM-0779 |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 1752 / 1750 / 1744 |
NRT | 912 |
DW | 3115 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5402459 |
Byg.nr. | 0102 |
Byg.år | 1944 / 1946 |
Værft | Odense Staalskibsværft A/S. Afløb 1944-01-08. Afleveret 1944-08-10. Reg.nr. C-684. |
Byg.by | Odense |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 284,7 x 44,4 x 15,7 / 18,7 feet (kend.) Lgd.o.a. 301,4 feet. |
Maskine | Dampmaskine, 1200 iHK dobbelt compoundmaskine af Helsingør, type 4-cyl. L.E.S. |
Teknik | HANSA A type. Fart 10 knob. 2 dæk, åben shelterdæk type. 2 master. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | EGHOLM |
Rederi | Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage. |
Rederi før - efter | Overtaget 1945-05-04 af den danske stat i A/S af 6. Feb. 1943 og overgivet til Det Dansk-Franske D/S A/S som KR. Havareret 1945-09-29 ud for Lister Fyr ved minesprængning. Solgt 1945-12-08 A. til DFDS, København, og næ. til EGHOLM. |
Referencer | Fartøj BYG K-17. Årbog 1995-07. HANSA. H2. B2. FEN-10-1303. REG-02-0650. ORG-0. |
H&S registr. | H&S 1996:1580. H&S 1996:1707. SR-foto. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1707 = BYG K-17) Specifikationsbog for bygning af skibet. (H&S 1996:1580) Ordrebog I/145: Værftsleverance af nautik i 1943-1944. (Fred.) p.419: Kontraheret som dampskib type A til Schiffahrt-Treuhand GmbH, Hamburg. (MK-7) p.130: Afleveret i Odense, men straks efter saboteret og sunket i havnen. Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige. (Fred.) Hansa p.53, nr.97. (Mir.) (BOG) Årbog 1995 p.106. (Tortzen4) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.509. (Søulyk.) 1944 nr.255. Sabotage i Odense havn. (Krigsforlis) nr.647. (Søulyk.) 1945 nr.295. Havari 23 sm W for Lister Fyr i Rute 23 minesprængntes skibet i agterparten, hvorved agterlasten blev vandfyldt, men efter konstatering af, at forskib og maskinrummet var intakte fortsattes rejsen til Farsund. (REG-02-0650) Data om ejerforhold. |
Tidligste år | 1945 |
Seneste år | 1945 |