ID-nummer | 10471 |
Skibsnavn | KAPTAJN NIELSEN |
Kend.bogstav. | OZBF |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Motorskib |
Brugstype | SAND |
BRT | 1599 |
NRT | 757 |
DW | 2337 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | - |
Byg.nr. | 0425 |
Byg.år | 1961 |
Værft | NV Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machibefabriek. Afløb 1961-01-21. Afleveret 1961-07-00. |
Byg.by | Amsterdam |
Byg.land | Holland |
Dimension | 233,0 x 42,7 x 18,1 feet (kend.) |
Maskine | Diesel 2310 iHK MAN motorer, 2 stk. til to skruer. |
Teknik | Fart 11 knob. 1 dæk. Sandpumper af typen trailing suction and cutter hopper dredger. |
Person-info | - |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | MAYAS (Pan.) |
Rederi | B. til Dansk Entreprenørselskab Christiani & Nielsen A/S, København. |
Rederi før - efter | Forlist 1964-09-19 nær Brisbane efter kæntring. Bjærget 1965 og repareret og forlænget i Amsterdam. Genindsat i drift 1966. Solgt 1977-09-00 til Dumez Travaux Public, Nanterre, Frankrig, og næ. til MAYS af Pan. |
Referencer | Fartøj BYG K-15. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:1445. |
Bemærkninger | (H&S 1996:1445 = BYG K-15) Foto af skibet klar til afløb. (Fred.) Forlist 1964-09-19 ud for Brisbane under optagning af sugerøret fra bunden. Skibet kæntrede rundt og mandskabet blev indespærret i skroget. 12 mand blev bjærget. 9 mand omkom. Efter bjærgning forlænget, nye mål: 265,5 x 42,7 x 19,2 feet (kend.) 1911 BRT, 932 NRT, 2835 / 2880 DWt. (Søulyk) 1964 nr. 261. (200aar) p.84: Omtale af ulykken og farvefoto af det kæntrede skibs bund i havet. |
Tidligste år | 1961 |
Seneste år | 1977 |