ID-nummer | 10374 |
Skibsnavn | JARL |
Kend.bogstav. | NVSF |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | PA / LST |
BRT | 233,25 |
NRT | 115,69 |
DW | 97 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5609026 |
Byg.nr. | 0012 |
Byg.år | 1885 |
Værft | Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1885-11-05. Bilbrev 1885-12-02. |
Byg.by | Helsingør |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 119,5 x 19,0 x 9,4 fod. Overdækket 127,9 x 20,2 x 15,9 fod. Lgd.o.a. 133-6 fod (værft) |
Maskine | Dampmaskine 110 nHK, 480 iHK compoundmaskine med kondensator og lodrette cylindre, værftets fabrikat. |
Teknik | Fart 11 knob. Mat. klink af jern og stål. 1 dæk + delvis overdæk, orkandæk. |
Person-info | Kaptajn M. Davidsen fra ny 1885. |
Reg.by | Hasle |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Det Østbornholmske D/S, Nexø. |
Rederi før - efter | Forlist 1890-03-04 ved Hammeren i storm og sunket. Borteblevet. |
Referencer | ORG-N. HSM R-22. FEN-08-1070. |
H&S registr. | H&S 1996:3012. H&S 1915:0421. H&S 1950:0003. |
Bemærkninger | (H&S 1996:3012 = HSM R-22) Middelspantplan. (H&S 1996:3012) HSM-karton: Specifikationshæfte. 5 konstruktionstegninger samt suppl. materiale. (Fred.) Forlist 1890-03-04 på rejse fra Allinge til København, da den i stærk storm sank ved Hammeren med 13 passagerer. 26 omkomne. Borteblevet. (H&S 1915:0421) Stik af skibet. (H&S 1950:0003) Digt af Drachmann efter forliset, 1890. (MK) 1986 nr.10 pp.61-68: Artikel om skibets historie. (ID=3481) p.92: Data. S/h foto af skibet langs kaj set forfra mod bb. side + foto af kaptajn Mathias Davidsen, der omkom ved forliset. |
Tidligste år | 1885 |
Seneste år | 1890 |