Ordbog             

Fritekst søgning :

Stikord Beskrivelse
flyvebåd
(-en, -e): 1.
Flyvemaskine med pontoner og/el. vandtæt underskrog, således den kan lette og lande fra vandoverfladen.
seaplane.
"de tosædede Donnet-Leveque flyvebåde blev leveret i april 1913 og fik navnene MAAGEN og TERNEN."
[MHT4/1988 p.4]
"I 1913 havde Søværnet anskaffet sine første Flyvebaade. Det var to Biplaner af Donnet-Lévèque-Typen med 80 HK roterende Gnome-Motorer. Selve Baadene, som var brede og havde hvallignende Form, var bygget af Krydsfiner og af svag Konstruktion."
[10302 p.146]

2.
Fartøjstype, der er forsynet med skråtstillede vinger eller ski, som det hurtiggående skib kan løfte sig op på, så en del af skroget kommer ud af vandet.
[Lods p.53]
Ønsket om forbedret, dvs. hurtigere, passagertransport til Sverige fik på et tidspunkt Øresundsselskabet / DSB til at investere i bedre materiel end de traditionelle motorskibe, og man oprettede linjen fra Nyhavn til Malmö med hydrofoilbåde. Flyvebådene blev af Øresundsselskabet A/S indsat på ruten fra Havnegade / Nyhavn til Malmö i 1965.
Den første flyvebåd blev bygget i Norge og senere blev købt italienskbyggede både. De kunne sejle 30-35 knob havde dobbelt skrue og motorer på tilsammen knap 3000 HK. Deres kapacitet var til godt og vel 100 passagerer.
Fra 1977 til rutens nedlæggelse i april 2002 blev den betjent af katamaranbåde. Øresundsbroen var blevet åbnet 2000-07-01, og kundegrundlaget til bådene forsvandt hurtigt, så i 2002 var det slut.
Allerede i 1980 sejlede den sidste af De Store Både til Malmö på ruten, der var oprettet i 1895 af DSB. Men der var allerede i 1963 en svensk rute betjent med SUNDFOIL I, bygget hos værft Westermoens Verft A/S, Mandal, og drevet af rederiet Sundfart AB, Malmö. Fra 1965-04-28 sejlede båden på en rute Hälsingborg - København. I 1966 fra Landskrona og også fra Hälsingborg til København. Båden blev solgt til Norge i 1966 og ruterne på Danmark ophørte i 1967, og båden fik norske ruter. Ophugget 1995 efter nogle år som husbåd.  Kilder