Dampskibsselskabet Dania A/S

Fra 1958-09-00 ændret til

Rederiet Dania A/S

Esbjerg - fra 1916: København



Type Beskrivelse
Stiftelse 1900-04-10 - Stiftedes Dania D/S A/S af Konsul Chr. Andresen (* 1875) sammen med skibsreder Konsul D. Lauritzen. Aktiekapital kr. 200.000, der jævnligt forhøjedes og 1958 var på 1.350.000 kroner.
Bestyrelse / ejer / deltager 1900 - Bestyrelsen bestod af D. Lauritzen (formand), H. Heilbuth, Julius Schou. Senere indtrådte grosserer Ernst Meyer (Grosserersocietetet) i bestyrelsen.
1900 - Korresponderende reder fra begyndelsen blev Chr. Andresen, indtil han efterfulgtes 1946-07-01 af sønnerne Alexis R. Andresen og Cyril R. Andresen.
1962 - Aktiemajoritet overgået til skibsreder Jørgen Ditlev Lauritzen. Bestyrelse blev da forunden skibsrederen, landsretssagfører Erik Christoffersen, direktør Aage Hempel og befragter Ian Fenger. Dania A/S ejede da kun et skib, M/S DANHOLM (II) (ID=9354).
, byg. 1958.
Tilknytning 1900 - JL var medvirkende ved stiftelsen og i bestyrelsen.
1909 - Overtog Jylland D/S A/S' tre skibe, der fik navnene ELLY, NELLY og FANNY.
Opløsning 1966.
Skorsten / flag Skorstensmærke: Sort med to røde bælter med et hvidt imellem. I øverste røde bælte bogstavet "C" og i nederste "A".
Skorstensmærke fra 1958: Sort med to smalle røde bælter med et bredt hvidt imellem. I det hvide bælte bogstavet D i rødt.
Kontorflaget er et rødt stutflag med et diagonal hvidt bånd fra øverste standerlig. I den hvide diagonal et rødt bogstav "D".
Skibe 1900 - Rederiet første skibe var:
1900-1914 - S/S MARY (ID=11667) og
1900-1901 - S/S LILY (ID=11668).
1918 - Mistede i WW1 4 skibe ved krigsforlis og havde 1918 kun to skibe tilbage.

1929 - Rederiet havde haft eller havde en flåde bestående af (byggeår først i linjen, og derefter anskaffelse og afgang):
1890-1900-1901 - LILLY (I) (ID=11668).
1890-1900-1914 - MARY (I) (ID=12617), krigsforlist 1914.
1883-1901-1916 - DAGNY (ID=6398).
1890-1904-1917 - LILLY (II) (ID=12544), krigsforlist 1917.
1891-1906-1918 - ALEXY (ID=8218), krigsforlist 1918.
1889-1909-1915 - ELY (ID=11170), krigsforlist 1915.
1888-1909-1917 - NELLY (ID=12128).
1887-1909-1914 - FANNY (ID=12412).
1915-1915-1922 - FLORA (ID=10395).
Ovenstående var forlist eller solgt før 1929.

1908-1915-1933 - MARY (II) (ID=11667).
1921-1921-1944 - ELIE (ID=11183).
1922-1922-1940 - IRENE MARIA (ID=12131).
1922-1922-1939 - ESTHER MARIA (ID=6502).
1924-1924-1940 - BIRGIT (ID=6961).
1925-1925-1954 - CYRIL (ID=8959).
1925-1925-1929 - DAN (ID=9203).
Ovenstående 7 skibe var stadig i fart 1929.

1930-1930-1938 - SONJA (ID=9512).
1931-1931-1935 - DANA (ID=9304).
1930-1938-1941 - BONITA (ID=7202), forlist 1941.

1945 - Mistede i WW2 fire skibe ved krigsforlis og havde da kun:
1925-1929-1954 - S/S TOVELIL (ID=3826) og
1925-1925-1954 - S/S CYRIL (ID=8959) tilbage.

1945-1946-1946 - DANBELT (ID=7748).
1924-1946-1950 - DANKLINT (ID=9572).

1951 - Disponerede dampskibene:
1947-1947-1955 - DANHOLM (ID=9353),
1941-1949-1951 - DANVIG (ID=9623),
1925-1929-1954 - TOVELIL (ID=3826) og
1925-1925-1954 - CYRIL (ID=8959).
og indkøbte norske M/S BRYNJE, der blev næ. til 1938-1951-1959 - DANFJORD (II) (ID=9351).

1958-1958-1965 - DANHOLM (II) (ID=9354).
Bemærkninger 1916 - Rederiet hovedsæde flyttet til København.


Kilder
[Koch p.170]
Diverse skibslister.

Forkortelser
BR. = Bestyrende reder.
KR. = Korresponderende reder.


Jørgen Marcussen
 
Opdateret 2017-06-27. Retur til toppen af siden    
Retur til rederiernes indledningsside Retur til hjemmesidens forside