Indledning til pilotkortenes historie og brug Denne tekst beskriver kortfattet, hvorledes specialkortene for ruteplanlægning og meteorologiske rutevalg blev påbegyndt i det 19. århundrede i USA og derfra spredte sig til hele verden i løbet af relativ kort tid. Endvidere indeholder teksten oplysninger om de nuværende korts indhold og opdeling. Der opereres blandt professionelle navigatører med to navne, der dækker nogenlunde det samme, nemlig Denne tekst er blevet formatteret i relation til den pågående registrering af kortsamlingen på Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg, i hvis samling der er flere eksempler på ældre pilotkort, dog ingen fra deres fremkomst. Pilotkortets oprindelse Det var den amerikanske officer, Maurys forældre drev en landbrugsejendom i Virginia, men flyttede, mens Matthew var lille til Tennessee, hvor han fik hovedparten af sin barndom og sin skolegang. Gennem sin skoletid interesserede Matthew sig for anvendt matematik og havde derved fået kendskab til navigation, bl.a. gennem studiet af Ved en familievens hjælp fik Maury i 1825 en bestalling som midshipman i US Navy og hans første rejse var med fregatten BRANDYWINE til Europa. Omkring 1830 bestod han sin navigationseksamen, og i 1831 fik han ordre til at mønstre sluppen FALMOUTH på rejse til USAs Stillehavskyst. Han fik opgaven som »sailing master«, navigationsofficer, og det var på dette skib, hvor han var ansvarlig for sejladsen, at han fik ideen til de meteorologiske kort for vind og strøm, som kunne lette planlægningen af sejlruterne. Maurys forsøgte før rejsen at samle oplysninger om en rute, der kunne give dem en hurtig passage, men hans forsøg på at indhente viden om vind og strøm og foretrukne ruter blandt erfarne skippere faldt uheldigt ud, da enkeltpersonerne betragtede deres viden som en hemmelighed, de ikke delte med konkurrenterne. Maury måtte derfor give sig i kast med at læse skibsdagbøger og journaler fra tidligere rejser og derigennem optegne de statistiske data, han havde brug for. På hele rejsen gjorde han også observationer og skrev efter hjemrejsen en afhandling om vind og strøm ved Kap Horn. Denne afhandling fik han udgivet i American Journal of Science and Arts. Under rejsen havde han også lagt sidste hånd på et værk om navigation, og denne bog på ca. 400 sider blev udgivet i 1836 i Philadelphia. Maury fik efter Stillehavsturen en del andre poster inklusive en, hvor han skulle lave opmålinger i USAs sydligste havne. I 1839 kom han ud for et uheld, der gjorde det umuligt for ham at fortsætte med karrieren til søs. Under en rejse over land til New York væltede hestevognen, og Maury flækkede lårbenet. Under sin rekonvalescens skrev han mange artikler om flådeforhold og foranledigede oprettelsen af en skole for midshipmen og brugen af bedre instruktionsbøger - bl.a. hans egen navigationsbog. Dette var medvirkende til hans udnævnelse til superintendent af statens arkiv for søkort og navigationsinstrumenter i Washington. Mens han var chef for Søkortarkivet fik Maury sat medarbejderstaben på fire løjtnanter, otte underofficerer, en kontorist og en tegner i gang med at gennemgå alt arkivmateriale for meteorologiske optegnelser og at nedfælde disse systematisk. Med et omfattende statistisk materiale til sin rådighed fik han overbevidst flådeledelsen om, at der var god mening i at udgive meteorologiske rutekort. Godkendelsen fra højeste sted betød, at han kunne udstede ordrer til de sejlende enheder om at nedtegne og indsende meteorologiske observationer, og Maury nåede i alt at få udgivet syv sæt Vind- og Strømkort og nogle bind lodsbøger. De første kort kom ud i 1847 og i 1860 var mere end 60 kort udgivet. De første pilotkort De første pilotkort var delt op som følger: |
1 |
|
Pilotkort for Det nordlige Atlanterhav i otte blade. Pilotkort for Det sydlige Atlanterhav i seks blade. Pilotkort for Det nordlige Stillehav i elleve blade. Pilotkort for Det sydlige Stillehav i ni blade. Pilotkort for Det Indiske Ocean i elleve blade. Alle kortene, i alt 34, viste de fremherskende vejrforhold og vindforhold for de foretrukne ruter over havene og for alle årstider. Der blev brugt farvekoder til at adskille de fire årstiders oplysninger. |
2 |
|
Serien bestod af et kort over passatvindsområderne i Atlanterhavet samt et kombineret Disse kort inkluderede også oversigter over kalmebælterne i forbindelse hermed. |
3 | Regionsopdelte pilotkort (C) |
For mindre områder udgav Maury i C-serien nogle kort, der havde området opdelt i 5-graders kvadrater, hvor der for hvert kvadrat var angivet den procentvise vind fra hver af kompassets 16 hovedstreger. Oplysningerne var baseret på rapporterede vinde per 8 timer for de foregående år. Disse kort er forløberne for nutidens US Pilot Charts. Kortene omfattede ca. 20 blade: Nordatlanten i to kort, Sydatlanten ligeledes i to kort, Farvandet ud for Brasilien på et kort, Kap Horn området, der blev dækket af to kort, Nordlige Stillehav på et kort og Det sydlige Stillehav og Det indiske Ocean på tilsammen et kort. |
4 |
|
Disse kort viste havets overfladetemperatur for de områder og tider, hvor der forelå oplysninger. Kortene var konstrueret med farvekoder og symboler for årets gang, og der var givet isotermer for hver tiende grad. Kortenes dækningsområder var: Nordatlanten i otte kort, Sydatlanten i seks kort, Nordlige Stillehav i elleve kort og Det indiske Ocean også i elleve kort, og det var ufuldendt. |
5 |
|
Disse kort var også opdelte i femgraders kvadrater, hvor der i hvert blev vist det rapporterede antal observationer, og observationerne var delt op i antal dage med regn, tåge, stille, torden etc. og kortene viste også, hvilken retning vejret kom fra.
Disse kort dækkede på to blade Nordatlanten og Sydatlanten. |
6 |
| Maury udgav fire blade hvalfangerkort. Kortene dækkede hele verden og viste forekomsten og fangsterne af de forskellige hvalarter. |
7 | Fysisk kort over alle have (G) | Dette projekt fik Maury aldrig færdiggjort. |
Retur til toppen af siden. | |
Retur til Maritim indledningsside | Retur til hjemmesidens forside |
Opdateret d. 20.11.2007 |