[D&F vol. 6, Ch. 71 p353]
Han var umådelig belæst og havde som forbilleder Montesquieu og Bayle, men formåede fx aldrig at kunne læse tysk og fik kun grundlæggende kendskab til græsk.
Vor viden om hans person stammer hovedsageligt fra hans egen biografi:
Memoirs of my Life and Writings, som hans ven John Baker Holroyd, Lord Sheffield, udgav i 1795/96. Gibbon havde lavet seks forskellige udkast til sine
Memoirs, og disse sammenskriver Lord Shaffield sammen med andre af Gibbon's ikke udgivne tekster til de to bind, der udkom i 1795 og senere (i 1815) i endnu et bind.
Derefter båndlagde Lord Sheffield alle papirer efter Gibbon og ingen yderligere forskning var mulig før i 1894, da den tredje Lord Sheffield annullerede båndlæggelsen, så det blev muligt bl.a. at inkludere flere frivole episoder i Gibbons
Memoirs. Nogle af de enkeltheder, som senere er blevet kendt inkluderer også hans fysiske tilstand, der var præget af, at han i knapt 20 år levede med en stadig større og større vandsvults i testiklerne efterhånden af størrelse som et hvidkålshoved, hvilket på den lille mand må have været både overordentligt pinefuldt og synsmæssigt mærkværdigt for beskuerne.
Bedømmelser af Gibbon som skribent
Gibbon blev naturligvis både kritiseret og berømmet efter udgivelsen af sit værk, og siden er han blevet fast indhold i alle historieskrivningens oversigter som en af historieskrivningens milepæle.
Gibbon var sammen med
Voltaire og
Montesquieu typiske repræsentanter for oplysningstiden, og Gibbon placeres som et bindeled mellem humanisternes renæssance og romantismen; således hos Collingwood, der ser oplysningstiden som en hovedsagelig polemisk og negativ ladet bevægelse og kalder den »et korstog mod religion, der aldrig kom videre end dens kilder, og som havde Voltaire som fremmeste eksponent«, og han fortsætter om Gibbon:
»Gibbon agreed with all this [det negative og frigørelsen for religion] to the extent of conceiving history as anything but an exhibition of human wisdom. ... Gibbon finds the motive force of history in human irrationality itself, and his narrative displays what he calls the triumph of barbarism and religion. But in order that there may be such a triumph there must first be something for this irrationality to triumph over; and thus Gibbon places the beginning of his narrative in a golden age when human reason ruled over a happy world, the Antonine period. This conception of a golden age in the past gives Gibbon a rather special place among Enlightenment historians and assimilates him on the one hand to his predecessors, the humanists of the renaissance, and on the other to his successors, the Romantics at the close of the eighteenth century. [Collingwood p79]
Gibbons omdømme blandt kirkens embedsmænd var ikke godt. Kirken var mistroisk og mistroen varede ved længe efter hans død, som hans redaktører
Dean Milman (1846)
og William Smith (1862) fik at føle i højvictorianismens år, og den nuværende redaktør af min udgave, Betty Radice, mener, at vi bedre end Victoriatidens menneske kunne godtage, at andre religioner havde tilsvarende betydning eller værdi som kristendommen. Objektivt set skrev Gibbon aldrig negativt om kristendommens grundlære eller om Jesus:
»He never attacked primitive and uncorrupted Christian teaching nor spoke disparagingly of Jesus, but he refused to put Christianity in a position of superiority over other forms of religion in which he was just as interested - Roman paganism, the cults of the primitive Germans, Islam, Zoroastrianism«. [D&F intro I-18]
Gibbon betragtede alle religioner som sociale fænomener og bedømte det gode eller onde en religion gjorde mod samfund og menneskehed. Gibbons menneskesyn - eller tilværelsessyn - var den typiske oplysningshumanists, der var overbevist om:
»that society should aim at rational freedom and happiness for its members, ineveitably he saw Christianity as neither rational, free nor happy; preaching and allegory led to a withdrawal from rational thinking, celibacy and monastic seclusion were 'painful to the individual and useless to mankind', the Christian emphasis on sin and retribution and on preparation for the life to come robbed men of their human right to enjoy life here and now.« [D&F, intro I-19]
Gibbon havde alle dage en modvilje mod overtro, herunder kristendom, og så ned på middelalderen.
Gibbons hovedværk er
The Decline and Fall of the Roman Empire, der udkom i 6 bind; det første kom i 1776, det sidste kom i 1788. Det er noget af et »vandskel« mellem middelalderens krøniker og oplysningstidens historisk-filosofiske værker. Gibbon skrev den sidste linje i værket den 27. juni 1787, men pga. produktionstiden er udgivet i 1788.
Værket dækker en periode på over 1300 år fra AD 100 til 1453, hvor Konstantinopel faldt til tyrkerne. Gibbon delte værket i 71 kapitler og forsynede det halvanden million ords lange værk med 8632 noter.
Værket blev læst meget i forfatterens samtid og har, siden det udkom, konstant været tilgængeligt. Gibbons stil er sammenlignet med bl.a. Pope, Swift og Pascal og ligner nok mest Pascals. Hans vid og satire findes der mange eksempler på, ligesom hans påpegning eller kontrastering af mulige årsager eller fortolkninger ofte påpeges. Således fx i sætningen »
the heads of the Greek church were ambitious and fanatic monks; and their vices or virtues, their learning or ignorance, were equally mischievous or contemptible«, hvor modstillingerne giver læseren mulighed for flere forskellige vurderinger.
»... The Decline and Fall was the culmination of establishment Whiggism. Yet its central message, that even the greatest, the best-organized, the most powerful states can decay again into barbarism, sounded a chill note of pessimism, almost at once reinforced by the outbreak of the French Revolution.« [Kenyon p63].
Som tidligere berørt var tiden ikke til kildekritik som i dag, og Gibbons brug af kilder var med nutidens øjne højst kritisabel. Han benyttede lige så gerne gamle kilder som nye og betragtede åbenbart alle udgaver med noget nær samme tillid. Hans arbejdsbibliotek var så godt som udelukkende trykte værker. [Bl.a. Evans p18].
Redaktøren af 100-årsudgaven var
John Murray, og hans udgave fra 1897 er forskningsmæssigt god, men slog ikke folkeligt an og blev aldrig genoptrykt, så kun forskere konsulterer den stadig. Den udgave, som I præsenteres for, er næsten identisk med Lord Sheffields (fra Everymanudgaven fra 1910). Heri er bl.a. også nogle af de episoder, der dengang blev anset for delikate, mens vi i dag nok ikke kan ophidse os over udsagn som: »the Pagan and the Christian sisters« om faderens søstre, eller om militærtjenesten: »the daily practice of hard and even excessive drinking«.
Der er kritiske røster mod de senere udgaver, der er forsynet med yderligere noter, som muligvis ændrer værkets karakter. Debatten om at bringe ældre værker up-to-date ved at tilføje nye faktuelle informationer er ikke af ny dato og særdeles relevant netop med »klassikere«, der forbliver i tryk gennem lang tid. Collingwood har også en mening herom. Som udgangspunkt nævner han en af Gibbons redaktører,
J. B. Bury, der netop tilføjede faktuelle enkeltheder til
D&F:
»Thus he [Bury] was able to accomplish the very strange feat of bringing Gibbon up to date by means of footnotes, adding to the aggregate of knowledge already contained in his [Gibbon's] pages the numerous facts that had been ascertained in the meantime... He never saw that one new fact added to a mass of old ones involved the complete transformation of the old. This view of history as consisting of detached parts achieved its classical expression, for the English public, in the Cambridge Histories, Modern, Medieval, and Ancient, vast compilations where the chapters, sometimes even the subdivisions of a chapter, are written by different hands«. [Collingwood p247]
Blandt de senere læsere findes både
Charles Dickens og
Thomas Carlyle, der begge var positive over for værket. En af læserne,
Horace Walpole, udbrød: »Lo! A truly classic work has appeared«. [Porter p2]
Eftertidens holdning til værket
Sådan en »transformation« af ældre værker til noget andet er også værd at bemærke for vores tids historieopfattelse: Konsumerer vi Gibbon som historiker, som en autoritet, eller betragter vi også Gibbon som en kilde? Collingwood postulerer, at vi læser både de antikke forfattere, men også Gibbon som en slags kildemateriale, som vi tolker, og ud af hvilket vi danner os vores historieopfattelse. [Collingwood p382]
Hobsbawn skriver, at Gibbon ikke længere læses for hans historievidenskabs skyld, men derimod læser vi Gibbon for hans litterære stil: »
We don't read Gibbon as we still read Kant or Rousseau«, og
Geoffrey Elton samtykker: »
hardly anyone reads [him] any longer«. [Porter p2], mens
Hugh Trevor-Roper hos [Porter p2] modsat andre siger: »
the only one of them who is still read not only as a stylist but also as a historian«.
Coleridge derimod kunne ikke se noget spændende i Gibbons hovedværk og afviste det som værende
meretricious, der bedst kan oversættes med prangende: »
when I read a chapter in Gibbon, I seem to be looking at a luminous haze or fog ...«
I praksis er det dog oftest sådan, at er der ikke udgivet noget videnskabligt værk om et emne inden for de sidste 100 til 200 år, så læser vi stadig de gamle forfatteres værker, hvilket vil sige, at tesen om, hvad vi læser, også afhænger af den til rådighed stående litteratur. Denne ældre litteratur, der oftest er uden for ophavsrettighedernes åremål, er desuden en væsentlig indtægtskilde for den store genoptrykningsindustri, postulerer Hobsbawn [p76].
Konkluderende må man nok sige, at Gibbon i vor tid har en chance, idet vi nu ynder værker, hvor både mennesket = forfatteren og historikeren portrætteres i en slags »faktion«, så måske skrives der en dag en roman-biografi om Gibbon og hans værk i lighed med bøgerne om Gallileo, John Harrison, Mercator etc.
Noter
Old Style, kalendarisk begreb om den julianske kalender, der var i brug i England indtil 2/9 1752, hvorfra man sprang til den 14/9 i den gregorianske kalender. Fra samme år blev 1. januar nytår. Gibbon er således født i Old Style og død i New Style.
Sankt Augustinus, 354-430, biskop i Hippo, kirkefader. Se videre i
Munkevæsen i religionsafdelingen.
Louis S. le Nain de Tillemont, 1637-1698, fransk kirkehistoriker. Hovedværket er en kirkehistorie for kristendommens første seks århundreder.
Theodor Mommsen, 1817-1903, tysk historiker. Hovedværkerne var
Roms Historie i tre bind fra 1854-1855 samt de
Romerske Provinser fra 1885. Han fik Nobelprisen i litteratur i 1902 og udgave i alt 920 titler i sit forfatterskab.
Herodot (Herodutus), 485-425 f.Kr., græsk historiker og berejst i hele den da kendte verden. Bliver kaldt historiens fadere.
Thukydid /Thucydides), 460-400 f.Kr., græsk historiker. Han var flådechef, men blev dødsdømt efter et nederlag og valgte da for en periode at leve i eksil. Her skrev han et ottebindsværk om Den Peloponnesiske Krig. Han var rationalist og anvendte historiske vurderinger og lagde vægt på årsager til begivenheder.
Leopold von Ranke, 1795-1886, tysk historiker. Han blev især kendt for sine systematiske metoder i udnyttelse, klassificering og vurdering af kilder. Ranke udviklede metoder til at bedømme kilders korrrekthed, rækkefølge og senere forandring for at vurdere, hvilken udgave eller eksemplar der var det mest nøjagtige. Hans inddeling af kilder i primære og sekundære blev delvis overtaget af vores egen
Kristian Erslev (
Historisk Teknik 1911/1926).
William Robertson, 1721-1793, skotsk historiker, uddannet præst, leder af partiet De Moderate. Han blev 1764 kongelig historiograf og udgav
Skotlands Historie 1542-1603 i 1759 og
Charles Vs Historie i 1769 samt en Amerikahistorie i 1777.
Catherine Macaulay, 1731-1791, engelsk historiker og radikal politisk skribent. Gift med skotsk læge George Macaulay og anden gang 1778 med William Graham, hvorfor begge navne findes for hende. Hun udgav værket
History of England from the Accession of James I to That of the Brunswick Line i otte bind 1763-1783. Værket havde republikansk tendens, men var meget udbredt.
Edward H. Carr, 1892-1982, engelsk historiker. Carr er mest kendt for sit værk
What is History, men som historiker har han sin tyngde i moderne og russisk historie.
G. R. Elton, 1921-1994, engelsk historiker. Han kendes for sit værk
The Practice of History, der udkom første gang i 1967. Hovedværkerne er vedrørende engelsk historie i 1500- og 1600-tallet. Elton stillede store metodiske krav og skrev, hvad der er kaldt "administrationshistorie".
Thomas Babington Macaulay, 1800-1859, engelsk historiker. Han udgave meget forskellige værker og bidrag til
Edinburgh Review, men hovedværket er
History of England from the Accession of James II, der udkom i tre bind i 1848, 1855 og 1861. Macaulay blev fattig på grund af godgørenhed og tog stillingen som juridisk rådgiver for den engelske regering i Indien i 1834. Han vendt hjem som en velstående mand i 1838. Macaulay havde siddet i Parlamentet fra 1830-1834 og sad igen 1839-1847 og 1852-1859 - en overgang som krigsminister.
Charles de Secondat, Baron de la Brède et de Montesquieu, 1689-1755, fransk litterat og historiker. Hans krev filosofiske og socialoplysende vurderinger om bl.a. den engelske forfatning. Hans aftagende syn, der endte med total blindhed, begrænsede hans senere produktion. Medlem af Akademiet fra 1728.
Francois Marie Arouet de Voltaire, 1694-17787, fransk filosof og oplysningstidsforfatter. Han blev uddannet hos Jesuitterne og tog først senere navnet Voltaire. Efter forskellige historiske skrifter af kritisk observans blev han udvist til England i 1726. Han kom retur i 1729 og blev rig på handel. Fra 1746 blev Voltaire kongelig historiograf og blev igen i flere omgange udvist for kritiske holdninger til enevælden. Han var i Berlin i 1750, hvor han blev uvenner med hoffet og måtte forlade landet. Han tog til Schweiz i 1755 og vendte i sit sidste år tilbage til Paris.
Horace Walpole, Fourth Earl of Orford, 1717-1797, søn af Robert Walpole, MP, skabte Strawberry Hill i 1747. Essayist, især hans brevudgaver er berømte.
Hugh Trevor-Roper, 1914-, engelsk historiker. Hovedværker om Anden verdenskrig og om heksejagt.
Kilder
-
Breisach, Ernst: Historiography - Ancient, Medieval, & Modern, Chicago UP, 1st ed. 1983, 2nd ed. 1994
-
Carr, W. H.: What is History? The George Macaulay Trevelyan Lectures delivered in The Univ. of Camb. 1961, Penguin, 1964
-
Collingwood, R. G.: The Idea of History, OUP, 2nd ed. 1993/94 (oprindeligt skrevet som lektioner i 1926-1928.
-
Evans, Richard J.: In defence of History, Granta, 1st ed. 1997
-
Gibbon, Edward: The Decline and Fall of the Roman Empire [D&F] 1-6, edited by Betty Radice, på grundlag af Everyman-udgaven fra 1910, FS 1983 / 1995
-
Gibbon Edward: Memoirs of my Life, based on G. A. Bonnard's arrangement. 1st publ. 1795 and 1815, my edition edited by Betty Radice, FS, 1991
-
Hobsbawn, Eric: On History, Abacus, 1st ed. 1997/98
-
Hume, David: The History of England vol. 1-6, my edition: 1961
-
Kenyon, John: The History Men, Weidenfeld and Nicolson, 2nd ed. 1993
-
Porter, Roy: Gibbon Making History, Phoenix, 1st ed., 1988 / 1995