Tid | Emne | Bemærkninger til emnet |
313 | = Milanoediktet |
Kristendommen tillades ved ediktet i Milano fra 313. Den 28/10 312 var slaget ved den Milviske bro, Ponte Molle, udkæmpet. Her havde kejser Konstantin besejret Maxentius, der druknede i floden. Forinden slaget havde Konstantin haft en drøm, der bød ham at kæmpe under korsmærket. Efter sejren blev kristendommen ved nævnte edikt tilladt som religion på lige fod med statsreligionen i Romerriget. |
324-330 | Byzantium |
Hovedstaden for det Romerske Rige flyttedes fra Rom til Byzantium, hvor Konstantin på det strategisk vigtige sted grundlagde Konstantinopel, hvor der før lå en lille provinsby. Det Ny Rom*) indviedes den 11/05 330. Konstantin byggede mange arkitektoniske pragtbygninger. Konciliet i Nicaea, hvor trosbekendelsen formuleredes, og arianismen kendtes kættersk første gang. Eusebius af Caesarea skrev sin kirkehistorie - og var selv til stede på konciliet. Eusebius skrev senere sin biografi om Konstantin I. *) Navnet Det Nye Rom findes i et digt af Optatianus Porfyrius i en retorisk kontekst. Muligvis har kejseren selv i en lov nævnt det. Det er overleveret gennem kirkehistorikeren Sokrates som Deutera Roma, altså mere det andet eller underordnede Rom. Byen kaldtes i de nordiske krøniker for |
350 | Hedensk tro forbydes | I hele Romerriget blev de hedenske guder forbudte, og templerne blev nedlagt, ødelagt eller ombygget til andre formål. |
353 | St. Augustinus | Augustinus fødtes. Han blev som voksen biskop i Hippo i Nordafrika og blev senere en af kirkefædrene med meget stor betydning for kristendommen i hele dens historie. |
361-363 | Flavius Claudius Julianus | Kejser Julianus (1450K) forsøgte at undertrykke kristendommen, men da han døde i 363, gik modbevægelsen i stå. |
380/391 | Kristendommen eneste religion tilladt i riget | Theodosius I erklærede kristendommen som eneste romerske religion. |
380 | Jerusalem | Gravkirken i Jerusalem, Anastasisrotunden, er færdig. |
382 | Rom | Bygningen af kirken San Paolo fuori le Mura i Rom indledtes. |
395 | Rigets deling | Det Romerske Rige deltes i det Øst- og Vestromerske Rige. |
410 | Rom plyndres |
Visigotherne og andre barbarer fra Nordeuropa belejrede og plyndrede Rom I Østriget fungerede Johannes Chrysostomos. |
422-432 | Rom Santa Sabina | Bygningen af Santa Sabinakirken i Rom. |
424 | Ravenna og Galla Placidia | Mausolæet for Galla Placidia opførtes i Ravenna. |
445 | Pavemyndigheden | Kejser Valentinianus III foreskrev, at alle biskopper i Vestriget skulle adlyde paven. |
451 | Konciliet i Chalcedon |
Det økumeniske koncilium i Khalkedon blev afholdt 8/10 til 1/11 451 i Chalcedon, der ligger på Asiensiden lige over for Konstantinopel. Dette fjerde koncilium behandlede spørgsmålet om Jesus natur og her blev den ortodokse kirke og den katolske kirke adskilt af forskellen i torsbekendelserne. Konciliet var indkaldt af Kejser Marcianus og det fortsatte drøftelser af uoverensstemmelserne fra konciliet i 431 i Efesos. Monofysisterne udskilte sig og nestorianismen og eutychianismen blev erklæret kætterske. Spørgsmålet om en eller to naturer i Kristus blev løst diplomatisk ved pave Leo Is indgriben og Kristus som værende sand Gud og sandt menneske. De to naturer er uden sammenfald, men uløseligt sammenknyttet. Ikke alle var dog tilfreds med denne afgørelse og mange års strid om sprøgsmålet fulgte. |
470 | Tours i Frankrig | Den store kirke i Tours indviedes til St. Martin. |
474 | Theodoric | Theodoric efterfulgte sin fader som høvding for østgoterne. Han var uddannet i Konstantinopel fra han var syv år. |
476 | Sidste kejser i Vestriget afsat |
Kejser Romulus Augustulus (1860K) afsattes, og |
500 | Dionysios Aeropagiten | Filosof med mystisk teologi som hovedtese. |
526 | Ravenna og Theodoric | Theodorics mausolæum byggedes i Ravenna. |
527 | Justinian I |
Han forskønnede Konstantinopel med den første Hagi Sophia, Justiniansøjlen på Augustaion*), senatet i bygningen Magnaura og grundlagde apostelkirken. Under Kejser Justinianus blev hans lovsamlinger udgivet, hvori romerretten blev samlet op gennem revision og redigering af tidligere udstedte love. Nye love blev udgivet i tillæg senere i hans regeringstid. Sprogskift fra latin til græsk i både samfund og skriftligt tog fart. Justinian førte en aktiv handelspolitik. Handel med Østen og silkeproduktion i Byzantium er af betydning. Silkeormen som levende produktionsdyr kom til Byzans i år 551. [NeuP bd.6 sp.715] *) Augusteion mistede sit præg af torv omkring år 700 og blev en slags forgård til Hagia Sophia. I stedet overtog Forum Konstantinii, der lå på Den Anden Høj, agorafunktionen med bygninger i flere etager rundt periferien og rytterstatuer på toppen af bygningerne. Endnu længere ud af hovedstrøget, Mese, lå Theodorus II's forum. [Pauly IV-1 sp.712] |
529 | Skt. Benedikt |
Benedikt grundlagde klostret på Monte Cassino. Benedikt døde omkring 547. |
532-537 | Hagia Sophia | I Konstantinopel byggedes Sankt Sophiakirken. |
540 | Norditalien generobret | En byzantinsk-romersk hær generobrede Norditalien fra ostrogoterne. De holdt dog kun landet til 568, hvor longobarderne erobrede det og oprettede hovedstad i Pavia. |
563 | Ionaklostret | I England-Irlandområdet grundlagde munken Columba et kloster på øen Iona ved Skotlands vestkyst. |
565 | Justinian døde |
Kejser Justinian (1970E) regerede fra 527 til 565, og enden på hans regeringstid kan med nogen ret benyttes som oldkirkens slutperiode, bl.a. fordi den øst- og vestromerske kirke herefter udviste mange forskelle både i bygningstradition så vel som i liturgisk henseende. Justinian samlede riget, så dets udstrækning ved hans død foruden Grækenlandsområdet og Tyrkietområdet bestod af Italien, NW Afrika, Spaniens kyststrækninger og Grækenlandområdet. I 568 havde lombarderne dog invaderet Italien, og landet blev delt mellem lombarderne i nord, pavestaten i midten og Østriget mod syd og i nogle enklaver. |
590 | Pave Gregor den Store | Gregorius I (2110P) blev pave i 590. Han døde i 604. Samme år konstrueredes en ringkrypt under Peterskirken i Rom. |
628 | Perserne besejredes | Byzantinerne kæmpede i årene 626 til 628 mod perserne, inden de endligt var besejret i 628. |
638 | Jerusalem tabtes | Muhammedanere erobrede Jerusalem. |
674-678 | Araberne belejrede første gang Konstantinopel | Gennem flere omgange forsøgte arabiske styrker at besejre Østriget, men måtte opgive forehavendet. 40 år efter kom de igen. |
717 | Araberne belejrede anden gang Konstantinopel | I årene 717 og 718 forsøgte araberne gennem belejring igen at kue Konstantinopel og få byen til at overgive sig. Murene og befolkning modstod presset. |
751 | Ravenna erobredes | Longobarderne drog ned gennem Italien og belejrede og besejrede Ravenna, der var Østrigets hovedstad i vest. Longobarderkongen satte sig fast i den vanskeligt tilgængelige by. |
800 | Karl den Store | Karl den Store kronedes juledag af paven i Rom som Tysk-romersk kejser. Dermed fik Vesten igen en kejser efter at have været foruden siden 479. Den østromerske kejser havde dog hele perioden anset sig som kejser for et rige, der omfattede dele af Vesteuropa. |
843 | Billedstriden endte | Kirkens strid om billeder i udsmykningen endte med tilladelse til igen at have billeder. De måtte ikke tilbedes, men nok æres. |
863 | Missionsarbejde | Missionærerne Kyrillios og Methodios missionerede blandt de slaviske stammer nord for Romerriget. Fra Kyrillios har man fået navnet på de østeuropæiske alfabet. |
975 | Generobring af regioner | I 964 blev Cypern generobret fra arabiske stammer, i 969 blev Kreta genvundet og i 975 blev Damaskus og dele af Syrien genvundet. Det var en ekspansionstid for Romerne i øst. |
1009 | Jerusalem Gravkirken ødelagt | Gravkirken i Jerusalem blev ødelagt af Kaliffen Al Hakim. |
1048 | Jerusalem Gravkirken genopbygget | Gravkirken genopbyggedes under den byzantinske kejser Konstantin Monomachus (3430E). |
1054 | Endeligt kirkebrud | Det endelige brud mellem øst- og vestkirken skete i 1054. |
1071 | Slaget ved Manzikert | Slaget ved Manzikert i Tyrkiet fandt sted 29/08 1071. Tyrkerne vandt stort, og Romerriget fik aldrig de tabte områder tilbage. |
1099 | Korstog | Jerusalem generobredes under det første korstog |
1102 | Erik Ejegod | Vor danske konge, Erik Ejegod, var i Konstantinopel. |
1136 | Pantokrator kloster | Kejser Johannes II oprettede et stort hospital i klostret i Konstantinopel. |
1159 | Antiochia | Kejser Manuel I erobrede Antiochia. |
1176 | Kampe mod tyrkerne | Byzantinerne led nederlag i kampene mod tyrkerne ved Myriokefalos i Lilleasien. |
1204 | Fjerde korstog | Fjerde korstog endte ved Konstantinopel, der plyndredes, og det latinske kejserdømme oprettedes. |
1261 | Latinernes kejserrige endte | I 1261 lykkedes det de græske romere at generobre Konstantinopel efter korstogslatinernes fejlslagne rigsdannelse. |
1341 | Konstantinopel koncilium |
Konciliet stadfæstede Gregor Palamas' doktriner, der handlede om hesykasmen, der handler om indlevelse i den personlige, navlebeskuende bøn i en sådan grad, at forbindelse til guddommen opnås. |
1389 | Slaget ved Kosovo | Tyrkerne knuste det serbiske rige under kampe i Kosovo i 1389. |
1394 | Konstantinopel belejredes | I årene fra 1394 til 1402 belejredes Konstantinopel af tyrkerne flere gange, og det byzantiske riges område uden om hovedstaden blev stedse mindre. |
1402-1403 | Thessaloniki generobredes | I 1402 besejrede Tikur Lenk osmannerne, og i 1403 genvandtes Thessalonikiområdet og integreredes i Byzantiske Rige. |
1438 | Kirkemøde i Firenze | Kejser Johannes VIII forsøgte at vinde forbundsfæller i vestromerske rige ved at deltage i kirkemødet i Firenze, men fik ikke praktisk udbytte af sine indrømmelser, da kirkemyndighederne i hverken Rom eller Konstantinopel var indstillet på kompromiser. |
1453 | Østromerske Rige opløstes | Konstantinopel faldt til det ottomanske rige. Kejseren døde på muren den 29/05 1453 og samme dag indledtes tyrkernes plyndring og hærgen. |
Periode | Navn Værker og bemærkninger |
500-550 c |
Geograf og teolog, der desværre var for meget teolog i sine geografiske værker, hvor han forsøger at bortforklare Ptolomæus' geografiske univers og i stedet forlade sig på en udvikling baseret på verden ifølge Noahs ark og de dermed forbundne begivenheder. Hans værk om den kristne topografi, som han skrev i sin pensionisttid har dog værdi for de mange iagttagelser og forhold fra hans sørejser som handelsskibskaptajn i Mellemøsten og de indiske farvande. |
500-565 c |
Historiker der kom fra Caesarea. Han blev en af den tids historiker, der i vor tid stadig er velkendt. Det skyldes nok især hans værk, der på dansk kendes som Den Hemmelige Historie, udgivet ca. 550, hvor han tager et standpunkt, der er stik modsat hans tidligere skrifter om emnet Kejser Justinian og Kejserinden Theodora. Han har tidligere i næsten panegyriske vendinger beskrevet deres velgerninger i værkerne om Justinians bygningsværker, De aedificiis og hans krige, De bellis, hvor han så i Den Hemmelige Historie kritiserer dem for alverdens ting. Som kilde til det tidlige kerjserrige er han stadig væsentlig. |
536-582 |
Både historiker og digter. Efter studier i Alexandria blev han sagfører i Konstantinopel. Hans historieværk indledtes i 552, hvor Procopius endte, og historien er ført op til 558. Han gengiver mange øjenvidneberetninger, der genfortæller forhold under Justinians regering. Historien om Justinians regeringstid |
650-700 c |
Menander var militærrådgiver og officer, protector, under Kejser Maurikios (2100E). Han skrev en fortsættelse til Agathias' historie, der førte fra 558 til 582, hvori han citerer mange officielle dokumenter og andre kilder samt bringer samtidige observationer om politiske forhold. |
675-750 c |
Teologen Johannes levede sit liv i Jerusalem og Damaskus og var således uden for kejserens magtssfære. Han blev rådgiver for mange af patriarkerne i Jerusalem og deltog i debatten under billedkontroversen, hvor han var for billeders benyttelse. Hans værker var teologiske og primært relaterede til Bibelen men omfattede også skrifter om andre af Mellemøstens og de fjernere østlige egnes religioner. I mange henseender betragtedes han som en helgen. |
750 c -828 |
Patriark fra 12/04 806 til 13/03 815, hvor han blev afsat og var eksileret til sin død den 05/04 828. Han skrev tre primære værker om ikonoklasmen: Den lille Apologeticus, der er skrevet for den læge læser og forklarer ikonoklasmens opståen og udvikling. Den store Apologeticus, der forklarer ideen bag tilbedelse eller anerkendelse af billeder i ritualer og liturgier. Gendrivelsesskrift mod den ikonoklastiske synode i 815. |
752-818 c |
Historiker født i en rig familie i slægt med Kejser Leo Isaueren, og han blev uddannet i Konstantinopel under kejserens bevågenhed efter sin faders død. Efter et kort ægteskab gik først hans kone i kloster, og han blev modtaget i et kloster, som han selv havde grundlagt i Sigriane ved Marmarahavet i provinsen omkring Cyzicus. Han blev fængslet for sin tilknytning til billeddyrkerne under den genopståede ikonoklasme under Kejser Leo Armenieren og døde efter kort tid i fængsel. Hans eget kloster (han havde grundlagt flere) blev brændt af. Hans værk er en krønike, der fører historien videre fra George Syncellus' fra år 284 til 813 med en streng kronologisk opbygning, hvilket gør, at en hel del årstal ikke er troværdige. De yngste dele er de bedste, men hans krønike er alligevel en af de helt centrale kilder til den tidlige middelalders historie. Hans stil er ligefrem og selv om han har forkerte årstal, så er han respekteret som en pålidelig kilde. Han regnes af begge kirkeretninger for en helgen, da han havde fået miraklernes nådegave tildelt. |
759-826 |
Teolog, der i en ung alder tog ophold i det kloster, som hans forældre havde indstiftet på den asiatiske side af riget, men under fremrykning af rigets fjender fortrak klostrets beboere, hvor Theodor nu var blevet abbed, til Konstantinopel, hvor de tog ophold i det da forladte kloster Studios, hvor de under abbeden indledte en klosterreform af strengere observans. Han gik ind for billedtilbedelse og endte sine dage som afsat abbed på en lille ø i Marmarahavet. Hans væsentligste værk er en brevsamling, der især handler om teologiske kontroverser men også berører dagliglivet og det højere lærdomsliv i Konstantinopel. Hans stil er simpel og ligefrem uden overflødige ornamenter. |
810-893 c |
Photius fik et omskifteligt liv. Efter uddannelsen blev han efterstræbt under ikonoklasmen og kom efter stridens bilæggelse til at indtage væsentlige embeder i undervisnings- og ministeriesammenhænge, bl.a. som professor i det genåbnede universitet. Efter afsættelsen af den stridbare patriark Ignatius blev han fra 25/12 858 selv patriark for første gang. Posten blev af kortere varighed, da den afsatte Ignatus fik pavens støtte til at få ham afsat og eksileret i 867. Eksilet var af kort varighed, og han returnerede til Konstantinopel som huslærer for den kommende kejser Leo VI (2890E), og ved Ignatus' død i 877 blev Photios igen patriark. Denne gang varede stillingen til 886, hvor patriarkens modstandere ved Kejser Basil I's død igen fik magt til at få ham fjernet. Dette turbulente forløb faldt sammen med de begyndende kontroverser mellem den vestlige og østlige kirke og var samtidig med de første forsøg på kristning af russere og bulgarer, en udvikling patriarken gik meget op i, selv om hans nutidige ry mere grunder sig på hans lærdomsproduktion. Hans hovedværk er Myriobiblon, hvor han i antologiform kopierede fra 280 klassiske bøger, især mange historiske kildeskrifter hvoraf mange i dag kun kendes herfra. Det beskrives, som han havde en læseklub med flere deltagere der læste fra de originale værker og udtog ekstrakterne. Muligvis blev samlingen foretaget under hans udstationeringer og eksileringer, bl.a. i Bagdad og Samarra omkring 845, da mange af de benyttede værker ikke er nævnt som værende eksisterende i Konstnatinopel. Et andet vægtigt værk var hans Lexicon, der var en vejleder i læsning af ældre litteratur, hvor syntaks og vokabularium var ukendt til samtidens læsere. Af dette værk kendes i dag kun et eksemplar, der befinder sig i Trinity College i Cambridge, hvor det betegnes som Codex Galeanus. Inden for teologien har han skrevet værket Amphilochia, der er skrevet som ca. 300 spørgsmål og svar om vanskeligt forståelige skriftsteder i de hellige skrifter. De er adresseret til ærkebiskop Amphilochius fra Cyzicus (en by på den asiatiske kyst ved Marmarahavet) og deraf navnet på værket. Nogle af spørgsmålene omhandler billedstridsspørgsmålet. En del af hans værker er blevet oversat til engelsk så sent som i 1980'erne. |
850c-944c |
Teolog og bibliofil, blev fra 902 metropolit i Caesarea, men opholdt sig fortsat i Konstantinopel. Hans indsats var samling af ældre klassiske værker, som han fik kopieret med nyere håndskrift, minuskelskriften, og af dem er der overleveret flere eksemplarer af Euclid, Plato, Lucianus, Aristoteles og af flere kristne tidlige skribenter. Den ældste kopi af Iliaden (via Herodot) skyldes hans indsats |
900 c |
Denne historiker var præst i Thessalonika og skrev beretningen om arabiske sørøvere fra Kreta, der indtog i byen den 31/07 904. Under kampene blev forfatteren selv taget til fange. Hans beretning er levende, men ikke på nogen måde historisk, da han er stærkt farvet af religiøse doktriner og forsøgte at skrive, som skrev han Bibelen. |
900 c |
Eparchens eller Præfektens Bog anses for at være skrevet omkring år 900 under Kejser Leo VI's regering. Forfatteren er ukendt, men var formentlig en højere embedsmand eller jurist. Bogen er et meget brugt kildeskrift til den byzantinske handels- og samfundshistorie, idet den indeholder talrige regler for reguleringen af rigets handlende, deres laug især og den øvrige industris juridiske forhold. Forfatteren har haft fuldt kendskab til skatte-, told- og afgiftssystemet, og der gives mange detaljer om sikkerhedsforskrifter fx for byens bagere af hensyn til brandfare, for silkevævere for at undgå snyd, og der nævnes bøder og andre straffe for overtrædelser. Bogen er en lille økonomisk historie for ikke alene riget, men også for store dele af Middelhavets økonomiske processer, da Byzantium i år 900 var styrende eller i hvert fald var medspiller i det meste af området. Indtil 1891 var bogen ukendt, men blev dette år fundet af forskeren Jules Nicole i Geneve i Schweiz, og det var finderen, der gav bogen sit nuværende navn. Værket bærer præg af at være samlet over en periode eller samle en periodes lovgivning i et værk. Værket er opdelt i 22 kapitler, hvoraf flertallet direkte omtaler et enkelt laugs forhold. Da bogen blev fundet blev den udgivet på fransk. På engelsk er der en udgave fra 1970 af I. Dujcev: The Book of the Eparch, og denne udgave har en facsimile af selve håndskriftet. [Historisk Tidsskrift, Bind 12. række, 5 (1971) 2] |
905-959 |
Konstantinos VII Porphyrogennetos
(3020E) Kejser fra 913, men hurtigt sat i skyggen af Kejser Romanos I, som i praksis styrede riget. Konstantin VII kunne derfor hellige sig kulturelle sysler. En af hans hovedinteresser var samling af manuskripter, og hans bibliotek var righoldigt. Samtidig satte han selv udgivelser af encyklopædiske værker i gang. Blandt hans egne værker var De administrando imperio om udenrigspolitik tiltænkt hans søn. Om rigets forskellige provinser udgav han De thematibus med topografiske og historisk indhold, og et andet værk, De ceremoniis aulae byzantinae forklarede hofceremoniellet. Inden for historien udgav han manuskripter med afskrifter af hellenistiske og altså antikke, historikers værker eller uddrag deraf. |
930-980 c |
Historiker fra aristokratisk familie. Embedsmand under Kejser Konstantin VII. Hans historiske værk fremstiller tiden fra 813 til 886, og blev skrevet mellem 944 og 959, og stilen er noget vidtløftig. |
970-1000 c |
Han var højere kirkelig embedsmand og deltog i togterne mod bulgarerne under kejser Basil II. Han skrev historieværker og i detaljer om sin egen tid i perioden 959 til 976 baseret på øjenvidneforklaringer og egne iagttagelser. |
1018-1096 |
Filosof og historiker, af beskedne kår men med mæcener, der tog sig af ham, blev han embedsmand, og da universitetet blev genåbnet midt i århundredet blev han professor der. Hans senere liv vekslede mellem klosterophold og høje embeder. Universitet lå i byens sydvestlige del noget inden for Den Gyldne Port og nær klostret Studios (oprettet 463) og Johannesbasilikaen, men det har ligget andet steds. Biblioteket i Johannesbasilikaen blev oprettet 357 med universitet i tilknytning, men det blev flyttet til Akropolis i 425 i hht. [NeuP bd.VI sp.716]. Hans betydning ligger mest i den rolle han spillede under den renæssance inden for videnskaber og kunst, der opstod hen mod århundredets slutning. Han udgav overordentlig mange værker om mere materielle områder som meteorologi, astronomi, medicin m.v. Hans historieværk var en kronologisk beretning om årene 976 til 1078. Et andet værk med taler knytter sig til historieværket. Hans stil var samtidsmoderne og et brud med efterligningen af de klassiske forfatteres græske stilarter. |
1050-1100 |
Foruden sit arbejde som jurist og embedsmand på højt niveau under Romanos IV og Michael VII skrev han historieværk om perioden 1034 til 1079. Historien er udarbejdet på grundlag af egne iagttagelser og andres øjenvidneskildringer. Han udgav også en lovsamling og statutterne for et kloster og et fattighus, som han havde oprettet, hvilket gør værkerne interessante for socialhistorien i Konstantinopel. |
1062-1138 |
Faderen lød samme navn, og han forsøgte at overtage tronen i 1078. Sønnen giftede sig med Anna Komnenus i 1097 og blev i den anledning udnævnt til Cæsar og som militær befalingsmand tjente han både Alexius I og efterfølgeren Johannes II. Nicephorus Bryennius udgav historieværk for perioden 1070 til 1079. Det går gerne under navnet Historia eller den tilsvarende græske titel, da værket jo var på klassisk græsk. |
1083-1153 |
Anna Komnena Hun var Kejser ALexius og Kejserinde Irene Ducas' ældste barn og var fra barnsben vidne til vigtige regeringsforhandlinger og mødte prominente personer ved hoffet. Hun fik en for piger bemærkelsesværdig god uddannelse inden for de boglige fag. Hun tilbragte sine sidste mere end 25 år i et kloster, hvor hun var aktiv inden for samfundets lærdomsudvikling, og hvor hun skrev sin historie. Hendes ægtefælle, Nicephorus Bryennius, skrev også en historie, og da han døde fortsatte hun værket. Det blev til historien om især hendes fars gerninger, der roses ud over al fornuft. Værket er opdelt i otte bøger og kendes under navnet: Alexiaden Indholdet er især interessant, fordi det beskriver korstogstroppernes ophold og gerninger i Byzantium set fra værtslandets side for de besøgende kristne tropper. |
1100-1150 c |
Historiker og tilknyttet kejserhoffet. Han skrev historieværk fra jordens skabelse til 1118 og havde gennemgående et højt kvalitetsniveau med brug af mange kilder og refererede adskillige nu tabte kilder. Værket blev tidligt oversat til flere østeuropæiske sprog. Han skrev også et græsk leksikon over ældre og vanskelige ord samt prædikensamlinger og helgenbiografier. |
1130-1195 c |
Ærkebiskop i byen, han fik navn fra. Herfra beskrev han normannernes erobring i 1185. Ved den lejlighed blev han deres fange og kunne derfor skrive med stor autoritet herom. Fra 1191 levede han sine sidste år i Konstantinopel og fik efter sin død helgenstatus. Hans produktion var grammatiske og litterære værker, teologiske værker og historiske og biografiske værker. Til sidste gruppe hører nogle mindeord om afdøde personer, taler givet til prominente personer i forbindelse med statsbegivenheder og hans øjenvidneberetning om normannernes hærgen. Hans stil er klar og bevægende, og troværdigheden vinder ved at skildringerne er blevet nedskrevet få måneder efter begivenhederne. |
1144-1203 c |
Sekretær for Kejser Manuel I. Hans historie omfatter årene 1118 til 1176 og er skrevet på grundlag af øjenvidneberetning, egne observationer og de kilder, han i kraft af sin stilling havde adgang til. Han betragtes som pålidelig, men hans værk anses for at være en forkortet version af en større original. |
1150-1213 |
Historiker. Hans broder var essayist. Nicetas blev uddannet i Konstantinopel og blev ansat som embedsmand i regeringen og senere sekretær for Cæsar Isaac Angelos (3960E) og foresiddende minister omkring 1204. Under latinerstyret tog han ophold i Nicaea, hvor han tjente kejser Theodor Lascaris. Hans historieværk beskriver perioden fra 1118 til 1206 og indeholder nogle statstaler, der hørte til ceremoniet omkring kejserdyrkelsen. Desuden skrev han et teologisk værk om ortodoksiens indhold. Hans historieværk vinder ved at skribenten havde adgang til regeringsarkiverne, men hans kritiske sans anses ikke for stor. Af særlig interesse er hans lister over monumenter og statuer, der blev ødelagt af de vestlige invasionsstyrkers uundskyldelige ødelæggelser. |
1197c-1272c |
Lærd og essayist. Han måtte forlade Konstantinopel efter latinernes indtog i 1204 og blev derfor uddannet forskellige steder i Lilleasien. Han blev tilknyttet kirken i Nicaea og blev huslærer for den kommende Kejser Theodor II Lascaris. Hans karriere fortsatte i kirken som abbed for et kloster i Ephesus og gav afslag på opfordring til at blive patriark. Han udgav en selvbiografi og som huslærer en bog om den gode prins' pligter samt et stort antal andre værker. Hans betydning som skribent ligger i hans selvbiografi, da genren er ret sparsomt bevaret. |
1217-1282 |
Han virkede under kejserne Johannes II og Theodor II og vendte tilbage til Konstantinopel efter latinerregimets fald i 1261. Han var huslærer for den unge Kejser Theodor II og blev rektor for det genåbnede universitet i byen. |
1242-1310 c |
Omfattende lærdomsskribent inden for flere fag men nok primært historiker og ansat som embedsmand i både stat og kirke. Hans historieværk beskæftiger sig med tiden under kejserne Michael VIII og Andronikos II, altså perioden fra 1261 til 1282 og 1282 til 1328, men Pachymeres' historie slutter af naturlige årsager omkring 1308. |
1290-1360 |
Matematiker, historiker og embedsmand. Deltog i de teologiske stridigheder og var en tid forvist til et kloster, hvor præmien var, at det havde et stort bibliotek, som han benyttede til sine skrifter. Af udgivelser var især hans historie om romerriget dækkende 1204 til 1359 med mange kopierede kilder af betydning, om end hans stil var omstændelig og arkaiserende. Han skrev også om astronomi og matematik og havde forslag om reformer i tråd med de senere af Gregor gennemførte. |
1355-1452 |
Gemistus Pletho = Filosof og humanist som spillede en central rolle under genopdagelsen af de klassiske og græske skrifter i 1400-tallet. Han besøgte Italien og havde forbindelse med Medicierne i Firenze. Hans virke i Grækenland var i en lang periode fra Mistra på Peleponnes. Hans filosofi var neoplatonisk. Han skrev et betydningsfuldt værk om filosofi og en geografisk håndbog, afhandlinger om økonomisk og kirkelige reformer. I Byzantium var hans betydning begrænset, mens han i Italien fik stor betydning på grund af renæssancens fokus på kundskaberne fra øst, der havde været glemt i århundreder. |
1403-1472 |
Bessarion var humanist og teolog og oplevede Konstantinopels fald. Han kom fra Trebizond og studerede i Konstantinopel og var fra 1437 ærkebiskop af Nicaea. Han deltog i konciliet i Firenze i 1438, hvor han var en af ledende fortalere for kirkernes sammenhold. Efter hans planers sammenbrud tog han fast ophold i Italien fra 1439, hvor han konverterede til katolocismen og blev kardinal. Han tog sig efter Konstantinopels fald af mange af flygtningene, der var strømmet til Rom, og i den tumult, hvor rige blev fattige og omvendt fik han opkøbt og samlet et meget stort bibliotek med klassiske og græske manuskripter. Alle disse værker testamenterede han til S. Markuskirken i Venedig. |
1405-1440 c |
Hans liv er ukendt, men hans korte historie er væsentlig, fordi han er en af de få kilder til kejserriget Trebizond, som der findes. Hans historie dækker perioden far 1204 til 1426. |
1423-1490 |
Fætter til humanisten Demetrius med samme efternavn. Født i Athen, studeret i Mistra under Plethon og levede derefter i Konstantinopel indtil kort før byens fald. Hans liv derefter kendes ikke. Hans historiske værk beskriver perioden fra 1298 til 1463 med fokus på den tyrkiske trussel og Osmannerne erobring af gammelt byzantinsk land. Hans faktuelle oplysninger anses som troværdige, men hans kronologi er usikker. Stilen noget arkaisk og svært læselig. |
Opdateret d. 11.8.2014 |
Romerrigets arkitekturhistorie. Tidlig kristen arkitekturhistorie. Ravennas arkitektur fra ca. 400 til 600. Merovingisk og karolingisk arkitekturhistorie. Romansk arkitektur. Gotisk arkitektur. |