Indledning koncilierEng. council.Økumeniske koncilier kaldes på engelsk også for general councils. »Koncilium« er sprogligt synonymt med »synode« med oldkirkens brug af ordene som undtagelse. Koncilier kan klassificeres således:
Konciliernes betydning beror på en fælles anerkendelse af, at kirkelige forhold kan reguleres af en sådan forsamling, hvorfor konciliernes bemyndigelser naturligvis gennem tiderne har været anfægtet af grupper med afvigende meninger. Koncilier behandler både trosspørgsmål som fx anerkendelse af jomfrufødsler, men fastlægger også praktiske retningslinjer om fx skilsmisse og prævention. Endvidere har flere af koncilierne haft stærke politiske betydninger også blandt verdslige fyrster. På engelsk kan councils også af og til have betydningen af møder mellem biskopper og deres ærkebiskop eller metropolitan og kaldes så for provincial council eller for particular councils. Biskoppens møder med sine embedsmænd i stiftet kaldes for stiftssynoder, diocesan synod. Synoder er i dag normalt kirkelige forsamlinger af mindre omfang end koncilierne, der indkaldes af paven eller prælater højere end ærkebiskopper. På engelsk har ordet convocation den særlige betydning af en synode for kleresiet fra Canterbury og/eller York. | ||
KoncilierKoncilierne spillede en stor historisk rolle, og deres afgørelser fik oftest betydning for hele den kristne verden. Der omtales i historien mange koncilier. Ikke alle kan betegnes som sådanne jf. den ovenstående definition, men der er 21 koncilier, der fremstår som de væsentligste. Det er ikke dem alle, der anerkendes af de lutheransk/protestantiske trossamfund. Blant de første koncilier var der nogen, hvor deltagelsen fra en af kirkerne - Øst- eller Vestkirken - i meget stor grad oversteg deltagelsen fra den anden side.Jævnfør [Lausten p.45] afholdt biskopperne de første synoder i de (løst?) dannede provinser omkring år 170 og fra omkring år 200 afholdtes regelmæssige synoder i de enkelte provinser. Nogle provinser og nogle større byer skilte sig hurtigt ud, og biskopperne i Rom, Antioka, Alexandria og Karthago (Jerusalem nævnes ikke så tidligt) anså tidligt dem selv for mere betydningsfulde end de øvrige biskopper, og især mente Roms biskop sig berettiget til at have mere vægt end de øvrige, hvilket gav sig udslag i kritik fra de øvrige under den første drøftelse af påsketidspunktet under biskop Victor (189-198). Kirkens allerførste koncilium blev holdt i Jerusalem i år 49, jf. Ap.g.15-. Efter konciliet i Trent, 1545-1563, gik der mere end 300 år, før det næste, Vatikanet I, blev indkaldt, og fra dette gik der ca. 100 år, før det seneste, Vatikanet II, blev afholdt 1962-1965. Her skitseres kort de væsentligste punkter fra hvert af de første 19 af de 21 primære koncilier. De opstilles kronologisk. Der er i tredje kolonne anført, hvilke paver der sad på posten i perioden. |
Nikaea I, Nikaia, Nicaea, der ligger i Bithynien syd for Konstantinopel. | ||
325 |
Der deltog omkring 250 biskopper (318 nævnes også), men kun et dusin var arianistiske. Kejser Konstantin deltog, og som pavens legat var biskop Hosius fra Cordoba foresiddende. I det følgende århundrede fortsattes stridighederne om dogmatiske spørgsmål. Årsagen var ikke alene religiøse anfægtelser, men nok så meget magtkampen mellem den opkommende storby |
Sylvester I 314-335 |
Konstantinopel I | ||
382 |
Nikaeadekreterne bekræftet. Der deltog omkring 150 biskopper. |
Damasus I 366-384 |
Efesus | ||
431 |
Over 200 biskopper deltog. Foresiddende var St. Cyril af Alexandria som pavelig legat. Kampen mellem Alexandria og Konstantinopel fortsætter. Der holdes endnu et koncilium i Efesus i 449, men det regnes ikke for økumenisk. Her Her får Alexandrias biskop, Dioscorus, afsat Konstantinopels biskop, Flavian, og ved hjælp af bestikkelse etc. genindsat munken Eutyches. Sådan står sagerne indtil konciliet i Chalcedon i 451. |
Celestin I 422-432 |
Chalcedon | ||
451 |
Pave Leos dekreter godkendt og anerkendt af både Øst- og Vestkirken og var grundlæggende en konfirmation af vedtagelserne i Nikæa og Konstantinopel om den sande tro. Kampen mod De tilstedeværende biskopper var alle fra Østkirken på nær seks biskopper, et par stykker fra Afrika og et par delegater fra paven i Rom. Der deltog ca. 150 biskopper. Kejser Marcian var til stede. Eutyches og Dioscorus bliver begge afsat, og Alexandrias førerrolle i religiøs forstand er slut. |
Leo II = den Store 440-461 |
Konstantinopel II | ||
553 |
The Three Chapters - tre forfattere blev ifølge kejser Justinians ønske fordømt. Det var De foregående fire konciliers beslutninger blev bekræftet mht. dogmatiske spørgsmål, herunder opfattelsen af Kristus, Maria og Treenigheden. Origens fejlopfattelser blev forkastet. Der var 165 biskopper og kejser Justinian I til stede. |
Vigilius 537-555 |
Konstantinopel III | ||
680 |
Konciliet blev indkaldt og overværet af kejser |
Agatho 678-681 |
Nikaea II | ||
787 |
Koncilium mod Under konciliet påstod tilhængere af Konciliet endte med at fastlægge de regler, der skulle gælde for billedtilbedelse i kirken, og billeder blev igen tilladt i kirkerne. Striden blussede op igen i 814 til 842. Der var 300-367 biskopper til stede. |
Hadrian I = Adrian 772-795 |
Konstantinopel IV | ||
869 |
Konciliet blev en noget konfus forestilling og efterfulgt af endnu et i 879. Østkirken afviste senere at anerkende 869-konciliet, mens Vestkirken ikke anerkender udgaven fra 879. Striden stod mellem to rivaler til Herefter fik Basil I overtalt den nyligt udnævnte pave, Adrian II, til at indkalde til konciliet, der bekræftede tingens tilstand. Sagen er dog ikke slut dermed. Den næste pave, Johannes VIII, afviser at anerkende Konstantinopelkonciliet IV, og Photius er endda kommet retur som patriark efter Ignatius' død, og paven skriver til ham, at konciliet skal erklæres for annulleret, da paven ikke har underskrevet dekreterne fra møderne. Af disse grunde gik der flere århundreder, før Vestkirken anerkendte konciliet og lod det indgå i rækken af de 21. Østkirken mener stadig, at det var konciliet i 879, der gælder. Der deltog 102 biskopper, tre pavelige legater og fire patriarker. |
Hadrian II 867-872 |
Laterankoncilier | ||
Laterankoncilier. Der har været fem vigtige økumeniske koncilier i Navnet Lateran stammer fra familien Laterani, der i 2. årh. ejede området, hvor Lateranpaladset og Laterankirken blev bygget. Området blev skænket pave Miltiades i 312/313 af kejser Konstantin, der havde fået det i medgift fra fru Faustas side. Laterankirken betragtes som Roms domkirke. Det første Lateranpalads var pavens residens fra 4. til 14. årh. (til 1308, hvor det brændte, og paven flyttede i øvrigt i 1309 til Avignon). Det nuværende palads er påbegyndt 1586 under pave Sixtus V af arkitekten Domenico Fontana (1543-1607). Paladset forblev ubeboet til 1693, hvor det blev børnehjem (indtil 1843, hvor det blev museum. Det er nu stiftskontor for Rom). | ||
Første Laterankoncilium | ||
1123 |
Første Endelig bilæggelse af Korstogsdeltagere blev givet syndsforladelse og andre lettelser i forbindelse med 300 biskopper og 600 abbeder samledes i marts 1123. |
Pave Calixtus II 1119-1124 |
Andet Laterankoncilium | ||
1139 |
Andet Laterankoncilium var økumenisk alene i Romerkirken. Afvisning el. udstødelse af forskellige kætterske bevægelser og personer. Ægteskab i bestemte gejstlige stillinger forbydes. I Canon 14 fastsættes et forbud mod ridderturneringer og konkurrencer, der medførte livsfare for deltagerne. Efter Canon 27 må nonner ved gudstjenester ikke synge fra samme kor som mænd. Pavevalgs godkendelse reguleres. Peter af Bruys og Arnold af Brescias kætteri blev fordømt. Der deltog ca. 1000 prælater, og kejser Conrad var til stede. |
Pave Innocent II = Papareschi 1130-1143 |
Tredje Laterankoncilium | ||
1179 |
Tredje Laterankoncilium var økumenisk alene i Romerkirken.
Det mødtes i fasten under Sluttede striden med Biskopperne bliver ansvarlige for tilstrækkeligt underhold til udnævnte præster. Visiterende klerkes følger begrænses til maksimalt 50 heste for en ærkebiskop, 30 for en biskop, 7 for en ærkedomprovst og kun 2 for en domprovst. Der deltog 302 biskopper inklusive nogle fra Østkirken. Der var en bred international deltagelse, heriblandt en dansker. |
Alexander III = Roland = Bandinelli 1159-1181 |
Fjerde Laterankoncilium | ||
1215 |
Fjerde Laterankoncilium var økumenisk alene i Romerkirken.
Mødtes den 11/11 1215 og kaldtes » På programmet stod generobring af Det Hellige Land. Det var over 100 år efter det første korstog og tabet igen af Jerusalem i 1187. Pavens førerposition bekræftedes med Konstantinopel som nr. 2, Alexandria nr. 3, Antiocha nr. 4 og Jerusalem nr. 5. Ingen Advarsel mod handel med falske relikvier, derfor blev kun handel gennem paven tilladt. Det fastslog katolikkers Det påbød også jøder og muslimer at bære kendetegn på beklædningen. Jøder måtte ikke gå udenfor Palmesøndag og ugen efter. Det vigtigste punkt var vedtagelsen af På konciliet defineres de Dekreter mod bevægelserne |
Innoncent III = Segni 1198-1216 |
Lyons I | ||
1245 |
Arbejdede for samling af den østlige , græske kirke og den vestlige, romerske kirke. Der deltog 3 patriarker, 140 biskopper samt Østromerske kejser Baldwin II og den franske konge (senere St.) Louis. Kæmpede mod Det var et af de mindst vigtige koncilier, og med kun ca. 150 deltagere blev der ikke truffet særlig betydningsfulde afgørelser. Dog var det her, at Frederick II blev ekskommunikeret. |
Innocens IV = Fiesco 1243-1254. |
Lyons II | ||
1274 |
Arbejdede atter for samling af de to kirkeretninger i øst og vest. Der deltog to patriarker, 15 kardinaler, 500 biskopper og over 800 andre kirkeledere. Det var et af de eneste koncilier, hvor der mødte en betydelig delegation fra Østkirken, der på den tid have brug for Vestkirkens støtte mod indtrængende fjender. Derfor blev sammenlægningen af de to kirker drøftet. En del af striden stod om spørgsmålet, hvorvidt AF interne regulativer var det her, at |
Gregor X = Visconti 1271-1276 |
Vienne | ||
1311 |
Der deltog to patriarker, 114 biskopper, mens en anden kilde siger 300 biskopper, samt tre konger: Philip IV af Frankrig, Edward II af England og James II af Aragonien. Nedlæggelse af Forskellige kætterier fordømmes. Betydningen af gode sprogkundskaber blev her understreget af dekret om oprettelse af sprogakademier ved de væsentligste katolske lærestole. Forbedrede sprogkundskaber var nødvendige for missionsarbejdet. På dette konciliums tid var Clemens V = Bertrand de Got flyttet til |
Clemens V 1305-1314 1. i Avignon |
Constance | ||
1414-1418 |
Konciliets økumeniske status er vanskelig at fastsætte, da der er forskellige opfattelser, idet nogle ikke mener begyndelsen var økumenisk, og andre ikke anerkender konciliarismen. Konciliet fordømmer Også Jan Huss' lære var en forløber for Luthers lære, idet han satte Gud og evangeliet over kirke og pave. Desuden prædikede Jan Huss national frihed og en slags socialisme, der ikke anerkendte retten ejendomsretten. Han var stærkt påvirket af Wycliffes skrifter. Pavesituationen Pavesituationen var kaotisk. Der var i 1414 tre paver:
Med afsættelsen af de tre paver og udnævnelsen af den nye, Martin V, var Det store Skisma endelig slut. Konciliet sluttede 22/4 1418. |
Johannes 23 i Pisa 1410-1415 Martin V = Colonna 1417-1431 m.flere. |
Firenze | ||
1438-1445 |
Konciliet havde et slags formøde, konciliet i Pavia - Siena i 1423-1424, men det regnes ikke med i de 21 væsentlige. Hovedkonciliet begyndte egentligt i Da en del delegater forblev i Basel og insisterede på dette steds legitimitet, så var konciliet fra det tidspunkt splittet. Men arbejdet for forening af østkirken og vestkirken fortsatte i Firenze med vægtige spørgsmål som: blev sjælene lutret af ilden i Skærsilden? Skulle man bruge syrnet eller usyrnet brød ved nadveren? Samt det gamle spørgsmål om Helligånden kom fra fader og Søn eller kun fra Faderen, som Østkirken igen fastholdt? Da striden i 1439 var på sit højeste gik Baselkonciliet så vidt, at de afsatte paven og udnævnte en ny, modpaven Felix V. Striden blev endelig løst i 1449, da modpaven frivilligt gik af og blev kardinal, mens konciliet i Basel opløste sig selv. Dette var slutningen på konciliarismens betydning. |
Eugenius IV = Condulmaro 1431-1447 |
Femte Laterankoncilium | ||
1512 |
Der deltog 15 kardinaler, 10 ærkebiskopper, 56 biskopper og abbeder samt Alexandrias og Antiochas patriarker. Tidspunktet for dette koncilium, der sluttede kun få måneder før Konciliet forsøgte at skabe fred mellem konkurrerende grupper i kirken efter et koncilium i Pisa den 1/10 1511; et møde som den franske konge Louis XII havde presset frem og med stærke antipavemagts delegerede. Pisamødets dekreter blev erklæret ugyldige her i Lateranet. I den niende samling, den 5/3 1514, blev det forbudt at trykke bøger uden først at have opnået tilladelse fra stiftet. Mødet havde i øvrigt mindre betydning. Vedtog dekreter om sjælens udødelighed og afviste Konstantz- og Baselkonciliernes beslutning om kardinalrådenes forstilling eller overmyndighed over for paveembedet. Kirkens hovedproblem med reformer og den kommende protestantiske bevægelse blev ikke behandlet. Man vedtog et nyt korstog, der på grund af Luther ikke blev til noget. |
Julius II = Rovere 1503-1512 Leo X Kejser var Maximillian I. |
Trent | ||
1545-1563 |
Der deltog 5 kardinaler, 3 patriarker, 33 ærkebiskopper, 235 biskopper, 7 abbeder, 7 ordensgeneraler og 160 doctores. Væsentligste punkt var modreformationen. Mødet havde været under opsejling længe, men katolikkerne var ikke så ivrige, da det kunne se ud, som om de gav efter for protestantisk pres. Endelig den 13/12 1545 kom mødet i gang med kun få deltagere: 3 legater, 1 kardinal, 4 ærkebiskopper, 21 biskopper og 5 ordensmestre. Paverne under denne lange koncilium var først Paul III fra 1534-1549, så Julius III (=Monte) fra 1550-1555, så Marcellus II (=Cervini) i 1555, Paul IV (=Caraffa) 1555-1559 og Pius IV (=Medici) 1559-1565. Møderne falder i tre grupper med år imellem, og inden den sidste møderække i 1562-1563 var protestanterne udvandret og splittelsen til Romerkirken total. Konciliet sluttede 4/12 1563. Luther fordømmes. |
Paul III = Farnese 1534-1549 Kejsere: Charles V Ferdinand |
Vatikan I | ||
1869-1870 |
Det begynder 8/12 1869 og slutter 18/7 1870 (1/9 1870). Der deltog 49 kardinaler, 11 patriarker, 680 biskopper og ærkebiskopper, 28 abbeder, 29 ordensgeneraler, i alt godt 800 deltagere. Behandler emnet "Troen og Kirken". Drøfter |
Pius IX 1846-1878. |
Vatikanet II | ||
1962-1965 |
Emnerne ved dette koncilium ligger uden for interessesfæren for denne oversigt. Oplysninger kan fx. findes i The Oxford Dictionary of the Christian Church, 3rd Edition, 1997, eller i The general Councils af Christopher M. Bellitto, Paulist Press, New York, 2002. Af betydning for skrifterne var dog iværksættelsen af en revision af Vulgata-Bibelen. |
Johannes XXIII til 1963 og derefter Paul VI |
Opdateret d. 19.11.2011 | Retur til religionshistorieforsiden |
Retur til Religionsforsiden | |
Retur til hjemmesidens forside |